kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳

بازگشایی سفارت عربستان در عراق پس از 25 سال

سفارت عربستان در عراق پس از 25 سال تعطیلی، فعالیت خود را از سر گرفت.

به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت خارجه عراق اعلام کرد، سفارت عربستان در بغداد پس از 25 سال تعطیلی، فعالیت خود را از سه‌شنبه گذشته از سر گرفت.
به گفته این مقام عراقی که نامش ذکر نشده، «کارمندان سفارت عربستان سه‌شنبه وارد فرودگاه بغداد شدند و مورد استقبال مسئولان وزارت خارجه عراق قرار گرفتند. وی شمار کارکنان سفارت عربستان به همراه سفیر این کشور در عراق را 35 نفر اعلام کرد.
پیش‌بینی می‌شود که کنسولگری عربستان در شهر «اربیل» مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق نیز به زودی بازگشایی شود.
روابط دیپلماتیک میان عربستان و عراق در سال 1990 و به دنبال حمله رژیم «صدام» به کویت قطع شد و در سال 2004 و در پی سقوط صدام هم این روابط از سر گرفته شد، اما زیاد دوام نیاورد.
دولت عربستان از شکل‌گیری دموکراسی در عراق و به قدرت رسیدن یک دولت شیعی در این  کشور به شدت به هراس افتاده و به همین خاطر، طی سال‌های گذشته با حمایت از عناصر رژیم سابق بعثی و تروریست‌های تکفیری، جنایات زیادی را در این کشور مرتکب شده است. هم‌اکنون نیز رژیم سعودی بزرگترین دشمن ملت عراق محسوب می‌شود و به همراه آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستی علیه مردم عراق توطئه می‌کند.
خبر دیگر از عراق اینکه نیروهای دولتی طی عملیات جداگانه در استان‌های «الانبار» و «کرکوک»، بیش از 50 تروریست تکفیری را به هلاکت رساندند. در استان الانبار تروریست‌ها قصد داشتند  با استفاده از 15 خودروی بمب‌گذاری شده محاصره نیروهای دولتی را بشکنند. اما این خودروها هم هدف موشک قرار گرفته و منهدم شدند. دیروز «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز در سفری از پیش اعلام نشده، وارد بغداد شد. به گفته مقامات آمریکایی، کارتر در این سفر قرار است که با مقامات عراقی در مورد چگونگی مبارزه با داعش گفت‌وگو کند.
در همین حال، خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از محافل سیاسی و خبری عراق گزارش داد، کارتر در این سفر تلاش می‌کند بغداد را برای پیوستن به ائتلاف جدید سعودی تشویق کند!
اخیرا آمریکا ائتلافی را تحت عنوان «ائتلاف نظامی - اسلامی ضد تروریسم» با مشارکت 35 کشور تشکیل داد و رهبری آن را نیز به عربستان سپرد.