kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵

اعترافات مهم پسر قذافی درباره سرنوشت امام موسی صدر

دستگاه قضایی لبنان اعلام کرده «هانیبال قذافی» فرزند دیکتاتور سابق لیبی که هم‌اکنون در لبنان تحت بازداشت است، اطلاعات مفیدی را درباره پرونده ربوده شدن «امام موسی صدر» فاش کرده است.


به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی لبنان جمعه شب «هانیبال قذافی» را از یک گروه مسلح  در «بعلبک» لبنان تحویل گرفتند و او را به دستگاه قضایی این کشور سپردند تا در ارتباط با ربوده شدن امام موسی صدر تحت بازجویی قرار گیرد.
قاضی «زاهر حماده» که باز پرس پرونده ربوده شدن امام موسی صدر است، پس از بازجویی از هانیبال، حکم جلب وی را به اتهام پنهان کردن اطلاعات درباره این پرونده صادر کرد.دستگاه قضایی لبنان با این حال اعلام کرده، هانیبال اطلاعات مفیدی را نیز در اختیار بازجوها قرار داده و زوایای تازه‌ای از این پرونده را فاش کرده است. هانیبال به بازجوی لبنانی گفته: «امام موسی صدر به هیچ وجه لیبی را ترک نکرده و فرد دیگری خود را به جای امام موسی صدر جا زده و به ایتالیا سفر کرده است.»وی گفت: که پدرش (معمر قذافی) فرزند دیگر خود «سیف‌الاسلام» را مسئول پایان دادن به این پرونده کرده بود. هانیبال «عبدالسلام جلود» معاون پدرش را مسئول ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش دانست و گفت که امام موسی صدر پس از بازداشت، به زندان مخصوصی در طرابلس منتقل شد.دو همراه ایشان یعنی «شیخ محمد یعقوب» و «عباس بدرالدین» (خبرنگار عکاس) نیز بازداشت و سپس ناپدید شدند.هانیبال درباره سرنوشت امام موسی صدر گفت: شاید او را کشته باشند، شاید هم هنوز زنده باشد. هانیبال اعلام آمادگی کرد که با دولت لبنان برای مشخص شدن سرنوشت امام موسی صدر همکاری کند و گفت که می‌تواند با شخصیت‌های لیبیایی در چندین کشور عربی برای دستیابی به اطلاعاتی درباره امام موسی صدر تماس بگیرد.وی از باز پرس خواست، در شرایط کنونی او را به مقامات لیبیایی تحویل ندهند. هانیبال قذافی گفت که برادرش «الساعدی» که توسط دولت نیجریه به مقامات کشورش تحویل داده شد، در زندان‌های لیبی شکنجه شده است.هانیبال قذافی جزئیات ربوده شدن خودش را نیز تعریف کرد و مدعی شد که وی از مقابل هتل «الشیراتون» دمشق ربوده شده و در یکی از منازل این شهر در معرض شکنجه و بازجویی قرار گرفته است.منابع قضایی اعلام کردند که وکلای هانیبال قذافی در جریان بازجویی وی حضور نداشته‌اند و وکلای مدافع به درخواست خواهرش عایشه سکوت اختیار کردند.
همچنین «شادی حسین»، وکیل خانواده امام موسی صدر اعلام کرد که شکایتی را علیه هانیبال قذافی به دلیل دست داشتن در ربوده شدن امام موسی صدر و کتمان اطلاعات جنایی و گمراه کردن دادگاه به دستگاه قضایی ارائه کردند. دادستانی کل به دلایلی نامشخص این شکایت‌نامه را ثبت نکرد، ولی بازپرس از هانیبال بازجویی به عمل آورد. پس از بازجویی پرونده به دادستانی کل ارجاع داده شد و حکم جلب وی به دلیل کتمان اطلاعات صادر شد.
امام موسی صدر 9 شهریور 1357 طی سفری رسمی و به دعوت «معمرقذافی» عازم لیبی شد اما در لیبی ناپدید شد. در آن زمان برخی منابع گفتند، امام موسی صدر پس از لیبی، عازم ایتالیا شده است.هانیبال قذافی پسر پنجم معمر قذافی است که در جریان انقلاب سال 2011 پدرش را تنها گذاشت و بعد از مدتی به همراه خانواده‌اش به الجزایر گریخت و سپس به عمان پناهنده شد.