kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵

انصارالله برای اولین بار با موشک بالستیک قاهر به عربستان حمله کرد

انقلابیون یمنی، برای نخستین بار برای هدف قرار دادن مواضع نظامی عربستان، از موشک بالستیک «قاهر1» استفاده کردند.

 نیروهای یمنی اعلام کردند که درساعات پایانی شنبه شب، یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهر 1» را به  پایگاه نظامی «خالد بن عبد العزیز» در منطقه «خمیس مشیط» درجنوب عربستان شلیک کردند، و این موشک دقیقا به هدف اصابت کرد. شلیک این موشک، در واکنش به حملات مستمر عربستان به مناطق مختلف یمن و کشتار شهروندان یمنی صورت گرفت.
بنابر گزارش‌های منتشر شده «قاهر 1» موشک بالستیک زمین به زمین و ساخت روسیه است که درداخل یمن ارتقا یافته است. از زمان شروع حملات تجاوزکارانه عربستان و همپیمانانش به یمن، این اولین بار است که نیروهای یمنی از این نوع موشک استفاده می‌کنند.
این موشک که 11 متر طول و 2 تن وزن دارد 250 کیلومتر برد مفید دارد. تیرماه امسال نیز انقلابیون یمن موشک «اسکادسی» که موشک بالستیک است به اهداف نظامی عربستان شلیک کرده بودند.
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین بر مهمترین ارتفاع استراتژیک در «الوازعیه» واقع در جنوب غرب استان تعز یمن مسلط شده‌اند. اهمیت این منطقه در این است که ائتلاف سعودی حدود چند هفته پیش عملیات جدیدی از این نقطه برای اشغال شهر تعز آغاز کرد اما تاکنون در این امر ناکام مانده است. بیش از  دو ماه است که ائتلاف سعودی تلاش می‌کند استان‌های مأرب در شرق صنعا و تعز در جنوب صنعا را اشغال سپس عملیات حرکت به سوی پایتخت را آغاز کند اما در هر دو استان با برجا گذاشتن تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شده است. خبر دیگر اینکه، دبکا فایل از کشته شدن شش سرباز مرزی عربستان در اثر بمب گذاری انتحاری داعش خبر داده است.
از سوی دیگر، خبر می‌رسد هیئت جنبش انصارالله یمن، صنعا پایتخت این کشور را برای حضور در مذاکرات سوئیس ترک کرده است.
«محمد عبدالسلام» سخنگوي رسمي جنبش انصار الله يمن پیش از عزیمت به ژنو اعلام کرد: «ما براي گفت وگو به ژنو مي رويم ومشتاق مذاکره ورويارويي با چالش‌ها هرچه که باشند هستيم.»
دومین دور مذاکرات ژنو از 24 آذر بین هیئت مشترک صنعا و نمایندگان دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» برگزار می‌شود. از امروز نیر آتش بس موقت بین طرفین در یمن برقرار می‌شود.