kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

توصیه اسد به رئيس‌جمهور فرانسه؛ دنباله‌رو آمریکا نباش!

رئیس‌جمهور سوریه خطاب به همتای فرانسوی خود، از وی خواست پیرو سیاست‌های ایالات متحده نباشد و در مبارزه با تروریسم جدی باشد.



به گزارش تسنیم، «بشار اسد» در گفت‌وگو با مجله «فالور اکتویل» فرانسه تصریح کرد: واقعیت این است که سیاست‌های فرانسه این روزها مستقل از سیاست‌های آمریکا نیست. به همین خاطر، ارسال پیام (برای مقامات فرانسوی جهت قطع رابطه با کشورهای حامی تروریسم) هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. به هر حال اولین آرزوی من در رابطه با فرانسه، این است که (مقامات پاریس) به سیاست واقعی فرانسوی برگردند، سیاستی که مستقل و دوستدار خاورمیانه و سوریه باشد.
اسد تاکید کرد: فرانسه باید از رویکردهای دوگانه آمریکا فاصله بگیرد. اگر فرانسه با دموکراسی در سوریه مشکل دارد، چرا با بدترین کشورهای جهان در زمینه دموکراسی، مثل حکومت‌های سعودی و قطر مشکل ندارد؟ این تناقض نشان می‌دهد که آنها صادق نیستند.
رئیس‌جمهور سوریه در ادامه گفت: پیام نهایی من (به سران پاریس) این است که در اظهارات خود مبنی بر مبارزه با تروریسم جدی باشند، این پیام من است.
اگر فرانسه در مبارزه با تروریسم جدی نباشد، ما هرگز وقت خود را برای همکاری با چنین کشوری تلف نخواهیم کرد.
بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون ایتالیا نیز داعش را دست‌پرورده آمریکا دانست و گفت: داعش زیرنظر آمریکا در عراق تأسیس شد. رهبر امروز داعش که «ابوبکر البغدادی» نام دارد، ابتدا در زندان‌های آمریکا در عراق و سپس در نیویورک نگهداری و نهایتا آزاد شد (در سال 2006).
بشار اسد افزود: تا زمانی که کشورهای مختلف خاورمیانه و غرب از تروریست‌ها حمایت کنند، آنها می‌توانند قوی باشند. آنها (اکنون) توسط قطر، ترکیه و عربستان آموزش می‌بینند.
جنگنده‌های روسی چاه‌ها و تانکرهای نفت گروه تروریستی داعش را که از منابع اصلی تامین مالی آنهاست در شمال سوریه بمباران کردند و 75 درصد چاه‌های نفت تصرف شده از سوی آنها را از بین بردند.
به گزارش تسنیم، جنگنده‌های روسیه با حمایت سوریه و با بمباران دقیق چاه‌های نفت تحت بهره‌برداری داعش در شمال سوریه، این گروه تروریستی را از 75 درصد منابع نفتی مورد استفاده خود محروم کردند. اکنون داعش تنها می‌تواند از شش چاه باقی مانده بهره‌برداری کند. در این حملات، تعداد زیادی تانکر مورد استفاده داعش نیز به آتش کشیده شدند.
گفته می‌شود داعش تاکنون از طریق قاچاق نفت آن هم از طریق ترکیه، 50 میلیون دلار درآمد ماهانه داشته است.
اطلاعات جاسوسی نشان می‌دهد که شمار زیادی از عناصر داعش از جبهه‌های جنگ فرار کرده‌اند. در حملات جنگنده‌های روسی، بخش اعظم زیرساخت‌های مورد استفاده داعش مثل نیروگاه‌ برق و حمل و نقل نابود شده است.
پیشروی‌ها و عملیات ارتش سوریه نیز در مناطق شمالی همچنان ادامه دارد؛ در استان حلب علاوه بر اینکه چندین حمله عناصر داعش در مناطق غرب شهر حلب  ناکام ماند، نیروهای دولتی توانستند کنترل ایستگاه قطار منطقه «شیخ احمد» در شرق شهر حلب را در دست بگیرند. ارتش سوریه حمله گسترده عناصر داعش برای اشغال فرودگاه نظامی «دیرالزور» را هم ناکام گذاشت.