kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹

وعده مدیرکل آژانس گزارشی بی‌طرفانه خواهم داد

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفتادمین نشست عادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: در حال نهایی کردن گزارش مربوط به موضوع ]ادعایی[ «ابعاد نظامی احتمالی (PMD) برنامه هسته‌ای ایران هستیم.

آمانو افزود: ایران اضافه بر «توافق پادمانی» با آژانس، پروتکل الحاقی را هم اجرا خواهد کرد.
وی در ادامه گفت: این، ابزاری قوی برای راستی‌آزمایی است که به آژانس دسترسی‌های بیشتری به اطلاعات و اماکن ایران می‌دهد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران با اجرای برخی اقدامات شفاف‌ساز اضافی هم موافقت کرد، این اقدامات فراتر از پروتکل الحاقی هستند و به آژانس در درک بهتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.
به گزارش فارس، آمانو تاکید کرد: من ارزیابی نهایی درباره تمامی موضوعات حال و گذشته را تا 15 دسامبر(24 آذرماه) به شورای حکام ارائه می‌کنم. وی در ادامه گفت: گزارش من، واقعیت‌محور، عینی و بی‌طرف خواهد بود. کشورهای عضو ما، پاسخ مناسب را تعیین خواهند کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: کارهای زیادی برای انجام مانده ولی معتقدم که پیشرفت‌های قابل توجه حاصل شده است.
 بانک آمریکایی به نقض قوانین تحریمی متهم شد
به گزارش خبرگزاری‌ها، یک رسانه آمریکایی یکی از بانک‌های این کشور را به نقض قوانین تحریمی آمریکا متهم کرد.
«آی‌بی‌تایمز» براساس اسناد بایگانی هواپیمایی مدعی شد «بانک یوتا»، اقدام به خرید یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 کرده که شرکت «النصر» عراق کرده است.
شرکت النصر عراق، چند ماه پیش، بعد از فروش هواپیما به شرکت هواپیمایی ماهان، در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت.
 سند بازطراحی رآکتور اراک معطل امضای فابیوس
براساس اعلام‌های قبلی قرار بود عصر دوشنبه 25 آبان سند رسمی بازطراحی راکتور اراک پس از کامل شدن فرآیند امضای وزرای خارجه ایران، 1+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  منتشر شود، ولی تا روز چهارشنبه خبری از انتشار این سند نیست. البته به نظر می‌رسد حوادث تروریستی اخیر در پاریس در این زمینه بی‌تاثیر نبوده و احتمال دارد عدم انتشار این سند تا امروز به دلیل درگیری‌ها و مشغله‌های لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از این حوادث باشد.
«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران تمامی اقدامات داوطلبانه توافق شده طبق نقشه راه ارائه شده این آژانس را انجام داده و انتظار دارد بعد از ارائه گزارش نهایی مدیرکل، پرونده همه موضوعات مربوط به گذشته و حال یک بار برای همیشه در اجلاس شورای حکام آژانس در دسامبر 2015 بسته شود.