kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
گزارش خبری کیهان

حمایت از اسد و پوتین راه‌ مقابله با گسترش تروریسم

این روزها و پس از اینکه خطر تکفیری‌ها، از مرزهای خاورمیانه گذشت و وارد قلب اروپا شد، شنیده می‌شود برخی مقامات و چهره‌های سیاسی و رسانه‌های غرب، خواستار مقابله‌ با تکفیری‌ها آن هم در کنار پوتین و اسد شده‌اند، حال آنکه پیش از این مقابل این‌‌ها می‌ایستادند.


4 سال گذشته سوریه صحنه نبرد جبهه مقاومت با گروه‌های تروریستی و از جمله داعش بوده است. جبهه غربی- عربی – عبری شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، ترکیه و رژیم‌های عربی و صهیونیستی در این مدت ضمن تقسیم‌بندی تروریست‌ها به «میانه‌رو» و «بد» از هیچ کمک و حمایت سیاسی و نظامی به گروه‌های تروریستی کوتاهی نکرده‌اند و در این میان فرانسه بارها میزبان نشست‌های این تروریست‌ها نیز  بوده است.
اسناد، اخبار و گزارش‌های متعددی نیز طی چهار سال گذشته از همکاری و کمک تسلیحاتی غرب به گروه‌های تروریستی و از جمله داعش منتشر شده است.
طی این مدت جبهه غربی‌،عربی و عبری اصرار عجیبی نیز  داشته است که برای مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی باید در وهله اول دولت قانونی سوریه ساقط شود و بشار اسد کنار برود.
اما حوادث تروریستی جمعه شب(22 آبان) فرانسه این واقعیت را به وضوح آشکار کرد که راه مبارزه با داعش نه «سقوط بشار اسد» بلکه حمایت  و کمک به وی و ائتلاف  چهارگانه تشکیل شده جدید است، چرا که اگر دولت قانونی سوریه کنار رود هزاران تروریست تکفیری پس از تقویت شدن، راهی کشورهای اروپایی خواهند شد.
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا یکی از چهره‌های سیاسی است که با اذعان به این واقعیت  می‌گوید: روسیه در تلاش است تا جلوی ظهور و تثبیت این نوع از تهدید افراطی را بگیرد و اروپا و آمریکا نیز باید برای شکست داعش با این کشور همکاری داشته باشند و توقف این جنبش رادیکالی خطرناک پیش از آنکه به تهدیدی وجودی تبدیل شود، در راستای منافع تمام طرف‌هاست.
 به گفته کیسینجر آنچه قانونگذاران غربی باید اکنون انجام دهند، توافق بر سر ماهیت مشکل داعش و نحوه حل کردن آن است، نه تکرار شعارهایی که ما را به این شرایط رسانده است.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز با اشاره به خطراتی که از سوی تکفیری‌های داعش متوجه اروپا شده، به بررسی راهکار پایان دادن به این خطرات پرداخته. به اعتقاد نویسنده این روزنامه فقط با از بین بردن گروه داعش، اروپا روی آرامش را می‌بیند و از بین بردن این گروه نیز بدون کمک‌های سوریه و اسد امکان ندارد.
روزنامه هافینگتون پست نیز طی گزارشی اعلام کرده که «غرب باید برای شکست شیاطین داعش به گروه ایران، روسیه و سوریه ملحق شود.به اعتقاد نویسنده این روزنامه آمریکایی غرب باید مخالفت‌های خود با این سه کشور را کنار بگذارد.»
شماری از نمایندگان مجلس فرانسه نیز که تا دیروز خواستار تحویل سفارت سوریه به تروریست‌ها بودند به تازگی خواستار تغییر فوری سیاست خارجی فرانسه و بازنگری در روابط با سوریه شده‌اند.
 مارین لوپن رئیس حزب جبهه ملی فرانسه نیز تجدیدنظر در سیاست خارجی فرانسه و مشخص شدن همپیمانان و دشمنان این کشور را خواستار شده است. به گفته لوپن «باید کشورهای حامی تندروها و همچنین اولین کشورهایی که موضع مبهمی در خصوص سازما‌ن‌های تروریستی دارند را دشمن فرانسه قلمداد کرد و کسانی را که بر ضد این سازمان‌های تروریستی می‌جنگند همپیمان فرانسه دانست و باید بر این اساس با آنها رفتار کرد.»
دیروز رئیس‌جمهور ونزوئلا هم گفت، دنیا برای از بین بردن تکفیری‌ها به سوریه و ارتش این کشور نیاز دارد.