kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
رئيس اتحادیه صادرکنندگان طلای سرخ اعلام کرد

هزینه بسته‌بندی و حمل زعفران از ایران 50 برابر اسپانیا



غلامرضا میری در گفت‌وگو با فارس درباره مشکلات صادرات زعفران ایران اظهار کرد: هزینه حمل و نقل و بسته‌بندی هر کیلو زعفران صادراتی از ایران، حدود یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 600 هزار تومان است. در حالی که هزینه حمل و نقل هوایی برای هر کیلوی این محصول از اسپانیا فقط 30 هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه نبود ظرف‌های مناسب و اوزان کم بسته‌ها از دیگر مشکلات صادرات زعفران است افزود: مشکل دیگر تسهیلات گران قیمت بانکی است. تسهیلات بانکی با سودهای 25 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد اما در اسپانیا تسهیلات 2/5 درصدی پرداخت می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان داشت: مباحث زیادی در کشور در رابطه با چرایی عدم بسته‌بندی زعفران برای صادرات مطرح می‌شود،‌ در حالی که هنوز زیرساخت آن به طور کامل تامین نشده است. برخی مشتریان، زعفران ایرانی را برای استفاده در صنایع خریداری می‌کنند و برای آنان خرید زعفران با بسته‌بندی‌های کوچک یا گرمی اصلا اقتصادی نیست. بنابراین ما مجبور هستیم که زعفران را به صورت بسته‌های نیم کیلویی برای این متقاضیان صادر کنیم.
میری افزایش کاذب قیمت زعفران را از دیگر موانع صادرات اعلام و خاطرنشان کرد: صادرات زعفران از اسپانیا شامل عوارض و تعرفه گمرکی نمی‌شود و همین موضوع هزینه صادراتی آن را از ایران افزایش داده است.