kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶

سیل در 3 استان 15 قربانی گرفت

باران شدید و جاری شدن سیل در استان‌های هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی جان 15 نفر را گرفت و بارش برف در چهارمحال و بختیاری گردنه عسل‌کشان را مسدود ساخت.

سرویس شهرستان‌ها-

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور که برای بازدید از مناطق سیل‌زده و بررسی خسارت‌های وارده به مناطق استان هرمزگان رفته بود، پس از بازدید از مناطق آسیب‌دیده شهر رودان گفت: برای جلوگیری از ورود سیلاب‌ها به شهرستان رودان تصمیم به ایجاد کانال در اطراف شهر برای هدایت آب به رودخانه‌ها گرفته شد. علاوه بر پل زیارتعلی، احداث 3 پل دیگر در مسیرهای پردد این بخش در دستور کار قرار دارد.
وی عنوان کرد: در بارندگی اخیر بیش از 141 میلیمتر باران باریده و بیش از یک میلیارد تومان به بخش کشاورزی زیان وارد شده است، خسارت به مدارس، آسیب به سیم کشی و پست برق شهری و روستایی، آسیب‌دیدگی در لوله‌کشی آب آشامیدنی از مهمترین خسارت‌های بارندگی اخیر در این شهرستان است. همچنین مرگ 7 نفر از شهروندان رودان در این بارندگی تأیید شده است.
نوبخت اعلام کرد: یک میلیارد و 500 میلیون ریال به تأسیسات زیربنایی برق که شامل یک کیلومتر شبکه برق فشار متوسط و 10 پست هوایی بوده در این شهرستان خسارت وارد شده است.
استاندار هرمزگان که معاون رئیس جمهور را در بازدید از مناطق آسیب دیده استان همراهی می‌کرد گفت: به دنبال بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها و حوادث دریایی که از سه‌شنبه شروع شد 13 نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد پنج نفر براثر غرق شدن یک قایق صیادی در آب‌های کیش، یک نفر در میناب، یک نفر در رودان، یک نفر در بندرعباس و پنج نفر نیز در اثر واژگونی خودرو پراید در رودخانه رودان جان باختند. قاسم جادری با بیان اینکه بارندگی و سیلاب خسارت زیادی به تأسیسات زیربنایی از جمله پل، جاده و همچنین واحدهای آب، برق و مخابرات وارد کرده؛ اظهار کرد: هم اکنون کارشناسان در حال برآورد خسارت‌ها هستند. همچنین معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب هم گفت: بارندگی اخیر 190 میلیارد ریال به تأسیسات زیربنایی این شهرستان خسارت وارد کرده است.
علیرضاپادامن افزود: در این بارندگی منازل مسکونی، خطوط انتقال آب و برق شهری و روستایی، شبکه راه‌ها، تأسیسات شهری و محصولات کشاورزی خسارت دیده‌اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان هم اظهار داشت: در جریان بارندگی و سیلاب اخیر این جمعیت به 225 نفر امدادرسانی کرد و همچنین 10 مصدوم را به مراکز درمانی رساند و برای 15 نفر عملیات رهاسازی از سیلاب انجام شد.
مسئول دفتر مدیریت بحران فرمانداری رودان گفت: اجساد پنج نفر از اهالی بخش رودخانه این شهرستان که در جریان طغیان رودخانه روستای بیدان، غرق شده بودند، از آب گرفته شد.
یعقوب چوپانی افزود: جان باختگان دو پسر بچه سه زن بودند که یک راننده نیز با وجود گرفتار شدن در آب، با کمک مردم جان خود را نجات داد. در همین حال خبرنگار کیهان از کیش گزارش داد: طوفان با سرعت 110 کیلومتر در ساعت جزیره کیش را در نوردید و درختان زیادی را در این جزیره ریشه‌کن کرد. بارش باران نیز عبور و مرور را در کیش مختل ساخت و تردد شناورها در خلیج فارس متوقف شد و همچنین در شبکه مخابراتی این جزیره اختلال بوجود آمد. طوفان 4 نفر از ساکنان کیش را راهی بیمارستان و مراکز درمانی این جزیره کرد.
از سوی دیگر معاون فرماندار رودبار در جنوب استان کرمان هم با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر سبب مسدود شدن راه ارتباطی این شهرستان شد، ‌گفت: این بارش خسارت‌هایی به تأسیسات زیرساختی این شهرستان و روستاهای رودبار وارد ساخت. منصورخانه‌گیر افزود: طغیان رودخانه‌های فصلی خسارت‌هایی به مزارع کشاورزان زد. در همین حال فرماندار منوجان استان کرمان گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیل در روزهای پایانی هفته گذشته در این شهرستان سبب ریزش یک واحد مسکونی شد. ایوب فلاحی افزود: در این حادثه یک دختر 11 ساله جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر نیز مصدوم و به مرکز درمانی منوجان منتقل شد. وی اضافه کرد: در اثر این بارندگی رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و باعث ریزش چند پل در راه‌های روستایی منوجان شد. فرمانده نیروی انتظامی تایباد در استان خراسان رضوی نیز گفت: در پی تماس جمعیت هلال احمر شهرستان مبنی بر جاری شدن سیل در محور تایباد- باخرز و قرار گرفتن یک خودرو پژو 405 در مسیر سیلاب، گروهی از مأموران انتظامی به محل حادثه اعزام شدند.
سرهنگ محمدرضا روحی اظهار کرد: شدت سیل به حدی بود که خودرو مزبور را واژگون و به اراضی اطراف تایباد منتقل کرده بود.
فرمانده انتظامی تایباد گفت: از طریق شماره بدنه موتور خودرو و استعلام از راهنمایی و رانندگی شهرستان مالک اصلی خودرو و جسد وی شناسایی شد. روحی افزود: براساس اعلام حاضرین در محل وقوع حادثه این خودرو سه سرنشین داشته که از سرنوشت دو نفر دیگر آنها اطلاعی در دست نیست.
خبرنگار کیهان از شهرکرد نیز گزارش داد: بارش برف در گردنه عسل‌کشان چهارمحال و بختیاری به 2 متر رسید و به دلیل احتمال سقوط بهمن و ریزش کوه این محور تا اطلاع ثانوی بر روی خودروهای عبوری مسدود خواهد بود. به گفته مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ارتفاع برف در برخی نقاط این محور به 9 متر هم می‌رسد.
قاسم قاسمی گفت با بسته شدن این گردنه، راه ارتباطی 15 روستا با مرکز شهرستان کوهرنگ قطع شده و اکنون تردد اهالی روستاهای این مسیر از روستای «بزنوید» در لرستان و «دره رزگه» در استان اصفهان امکانپذیر است.
گردنه عسل کشان در محور شهرکرد- کوهرنگ به سمت بزنوید در استان لرستان و دره رزگه در استان اصفهان قرار دارد.
وزش شدید باد و بارش باران در نیمه شمالی
کارشناس سازمان هواشناسی برای پنج استان وزش شدید باد و در استان‌های ساحلی خزر، بارش باران را پیش بینی کرد.
امین حسین نقشینه در گفت‌وگو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت آب و هوای کشور گفت: آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند، به تدریج از اواخر دیروز جریانات برروی دریای خزر، شمالی شده و طی امروز برای استان‌های واقع در سواحل دریای خزر و برخی نقاط شمال غرب و شمال شرق کشور، افزایش ابر، بارش باران، وزش باد و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می‌شود.
کارشناس سازمان هواشناسی افزود: شدت بارش‌ها امروز درشرق استان گیلان و استان‌های مازندران و گلستان خواهد بود.
وی گفت: طی امروز و دو روز آینده، خلیج فارس و دریای خزر مواج است. هم چنین امروز در استان‌های سمنان، تهران، قم، البرز و مرکزی در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.
نقشینه اضافه کرد: دیروز شهرکرد با دمای منفی 2 و بندرعباس با دمای 37 درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین مراکز استان‌های کشور بودند.