kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
یک اقتصاددان خبر داد

کمک 9 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به یک بانک ورشکسته

یک اقتصاددان گفت: بانک مرکزی به یک بانک ورشکسته 9 هزار میلیارد تومان کمک کرده است.

محمدحسین ادیب استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم افزود: بانک مرکزی از یکسو بر این باور است که سود سپرده را نباید دستوری تعیین کرد که به نوعی درست است اما از سوی دیگر به محض اینکه موسسات مالی در این بازی بازنده می‌شوند و ورشکست می‌شوند به کمک آنها می‌رود و مانع می‌شود تا ریسک به سپرده‌گذار منتقل ‌شود و این عامل همه مشکلات شبکه بانکی کشور است.
وی اضافه کرد: همه موسسات مالی مجاز و غیرمجاز که تاکنون دچار بحران شده‌اند مورد حمایت بانک مرکزی واقع شده‌اند، به عبارت دیگر بانک مرکزی اجازه نداده است تا بحران به سپرده‌گذار منتقل شود، سال گذشته یک موسسه مالی که به بانک تبدیل شده بود به میزان 9 هزار میلیارد تومان ورشکست شد که بانک مرکزی به کمک آن رفت و 9هزار میلیارد تومان از محل حساب جاری به آن کمک کرد که در تاریخ بانکداری ایران بی‌سابقه است که بانک مرکزی در طی چند ماه به یک بانک 9 هزار میلیارد تومان کمک کند.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: بله همه موسسات مالی که تاکنون ورشکست شده‌اند به همین شیوه مورد حمایت قرار گرفته‌اند، یک موسسه مالی دیگر که به بانک تبدیل شده 6 هزار میلیارد تومان سپرده جذب کرده و تنها 1600 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که گواه ورشکست شدن آن است و بانک مرکزی به کمک آن رفت. همین امروز هم این بانک دارد به سپرده روز‌شمار 22 درصد سود پرداخت می‌کند و بانک مرکزی سکوت کرده است.
ادیب افزود: رفتار بانک مرکزی یک مثلث سه ضلعی است در دو ضلع بسیار صحیح عمل می‌کند و در یک ضلع همه آثار مثبت دو ضلع دیگر را خنثی می‌کند.
وی اضافه کرد: در ضلع اول، بانک مرکزی طی دو سال و نیم اخیر، خلق پول را متوقف کرده و این باعث مهار تورم شده که قابل تقدیر است اگر تورم را مالیاتی که دولت بر فضای کسب و کار وضع می‌‌کند ارزیابی شود بانک مرکزی بسیار شجاعانه و صحیح عمل می‌کند.
او در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر بانک مرکزی بر این باور است که سود سپرده را نباید دستوری تعیین کرد و این هم راهبرد درستی است، اما در ضلع سوم در رقابت بین بانک‌ها وقتی بانکی در رقابت شکست می‌خورد و با دادن سود سپرده بالا، ورشکست می‌شود، بانک مرکزی با همه لجستیک و توان عملیاتی خود دخالت می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا آن بانک و موسسه مالی ورشکست شود و این همه آثار رقابت بین بانک‌ها برای جذب سپرده را خنثی می‌کند، در عمل این شیوه عملکرد بانک مرکزی به بانک‌ها سیگنال می‌دهد که دادن سود بالای سپرده و جذب منافع دیگر بانک‌ها هیچ مشکلی ندارد زیرا نهایتا بانک مرکزی دخالت کرده و زیان را پوشش می‌دهد.