kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
هشدار حسنین هیکل به السیسی

عدم مشارکت مردم مصر در انتخابات نشانه خطرناکی است

«محمد حسنین هیکل» ضمن ابراز نگرانی نسبت به عدم مشارکت مردم مصر در انتخابات پارلمانی، از رئیس‌جمهور این کشور خواست تا حقیقت اوضاع را برای مردم روشن کند.

به گزارش ایسنا، «محمد حسنین هیکل»، روزنامه نگار مشهور مصری در مصاحبه با شبکه «سی بی‌سی» به اوضاع داخلی این کشور و انتخابات پارلمانی پرداخت و گفت: «انتخابات اخیر برای شهروندان، مقامات و جهان مسئله‌ای جانبی بود. استقبال از انتخابات بسیار ضعیف بود به این دلیل که هیچ کس دیدگاه رضایت بخشی از آینده ارائه نکرد. در حال حاضر ما در مقابل جهانی پیچیده‌تر هستیم و هیچ قدرت سیاسی وجود ندارد که دیدگاه روشنی از این جهان جدید به رأی‌دهنده ارائه دهد.»
«هیکل» ضمن تاکید بر اینکه «السیسی» در دوره آتی بازیگر اصلی خواهد بود، از وی خواست تا مردم را از حقیقت اوضاع مصر آگاه کند و بگوید که می‌خواهد برای آینده آن‌ها چه کاری انجام دهد و دیدگاه‌های خود را برای آینده شرح دهد. وی خواهان ایجاد جبهه ملی شد که متشکل از تمامی گروه‌های ملی گرا به ویژه جوانان باشد تا «السیسی» در مقابله با بحران‌ها تنها نماند. وی از عدم مشارکت جوانان در انتخابات پارلمانی شدیدا ابراز نگرانی کرد. در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر، در روز اول کمتر از سه درصد مردم شرکت کردند.
درگیری سفیر عربستان
 در قاهره
از سوی دیگر روزنامه‌ مصری الفجر فاش کرد که «احمد القطان» سفیر عربستان در مصر اخیرا  با «احمد السید نجار» مدیر عامل موسسه الاهرام درگیر شده است. به گزارش فارس، روزنامه «الفجر» مصر افزود، این مشاجره در خانه سفیر الجزایر در قاهره روی داده و دوطرف حتی به سمت یکدیگر بطری‌های آب نیز پرتاب کرده‌اند. روزنامه الفجر در ادامه گزارش خود از این حادثه اعلام کرد که سفیر عربستان مهمانی را نیمه تمام رها و همان شب قاهره را ترک کرد. نکته جالب توجه این است که «محمد حسنین هیکل» نویسنده و روزنامه نگار سرشناس مصری که در این مهمانی حضور داشت از رئیس موسسه الاهرام خواست نزد «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر  از سفیر  عربستان شکایت کند. این درگیری در پی انتقادهای سفیر عربستان از مطالبی که در روزنامه الاهرام علیه عربستان چاپ می‌شود و خودداری مدیر عامل این موسسه از پاسخگویی به اظهارات سفیر عربستان ایجاد شده است. با وجود اینکه وزرات خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای وجود هرگونه اختلاف نظر با عربستان را رد کرده اما روزنامه‌های مصری به صورت گسترده اقدام به انتشار مطالب انتقادی از عربستان و سیاست‌های این کشور می‌کنند.