kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵

روز خشم فراگیر در کرانه باختری بان‌کی‌مون به سرعت راهی اسرائيل شد

همزمان با برگزاری «روز خشم فراگیر در کرانه باختری» و افزایش درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها با نظامیان صهیونیست، دبیر کل سازمان ملل در سفری ناگهانی برای دیدار با مقامات صهیونیستی و محمود عباس راهی سرزمین‌های اشغالی شد.

سرویس خارجی-

روز گذشته فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و قدس اشغالی در پاسخ به فراخوان گروه‌های ملی و اسلامی تظاهرات گسترده‌ای به نام «روز خشم» برگزار کردند تا بر ادامه راه مبارزه و قیام مردمی در دفاع از مقدسات و حقوق ملی تاکید کنند.
این تظاهرات که با مشارکت گسترده مردم همراه بود طبق معمول با یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست مواجه شد که با پرتاب گاز اشک‌آور، بمب‌های صوتی و شلیک گلوله‌های جنگی تعداد زیادی مجروح شدند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، شهرک‌‌نشینان صهیونیست نیز همزمان با برگزاری روز خشم، به مسجدالاقصی یورش بردند و با فلسطینی‌های حاضر در مسجد به شدت درگیر شدند.
همزمان با انتشار این خبرها، بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با هدف «خاموش کردن شعله‌های انتفاضه سوم» طی یک سفر اعلام نشده به منطقه سفر کرد تا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌و‌گو کند.
به گزارش تسنیم بان‌کی‌مون پیش از این گفته بود حقوق ملت فلسطین را درک می‌کند اما خشونت هرگز اهداف این ملت را محقق نخواهد کرد! وی همچنین خطاب به طرف اسرائیلی تصریح کرده بود که حل منازعه با فلسطینیان به روش نظامی ممکن نیست و تنها روند سیاسی می‌تواند به تحقق صلح و ثبات منجر شود. از سوی دیگر وزارت بهداشت فلسطین روز گذشته اعلام کرد که با شهادت «مهند ا لعقبی» (21 ساله) مجری عملیات بئرالسبع شمار شهدای انتفاضه قدس به 46 نفر رسیده است.
سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله همچنین اشاره کرد که تعداد زخمی‌ها نیز به 1829 نفر رسیده است که تعداد زیادی از آنها هدف اصابت گلوله جنگی و پلاستیکی قرار گرفته و شماری از این زخمی‌ها نیز در اثر استنشاق گاز اشک‌آور مصدوم شده‌اند.
در عملیات شهادت‌طلبانه در بئرالسبع 2 صهیونیست به هلاکت رسیده و 34 نفر نیز زخمی شدند که این عملیات رعب و وحشت را در میان صهیونیست‌ها ایجاد کرده است.
بازداشت
رهبر برجسته حماس
خبر دیگر اینکه نظامیان رژیم صهیونیستی روز گذشته شیخ «حسن یوسف» یکی از رهبران برجسته حماس را پس از حمله به منزلش در کرانه باختری برای چندمین بار بازداشت کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شیخ حسن یوسف 61 ساله که نماینده پارلمان فلسطین نیز است، در ژوئن سال گذشته پس از حدود یک سال اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد. وی بارها به اسارت دشمن صهیونیستی درآمده است و در مجموع چندین سال در زندان‌های این رژیم محبوس بوده است.
این رهبر حماس در شرایطی به اسارت نظامیان صهیونیست درمی‌آید که انتفاضه قدس امروز وارد بیست و یکمین روز خود شده و درگیری‌ها میان جوانان فلسطینی و نظامیان صهیونیست هر لحظه شدت می‌گیرد.
نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین منزل یک اسیر فلسطینی را که در عملیات ضدصهیونیستی علیه شهرک‌نشینان شرکت کرده بود در شهر الخلیل ویران کردند.
نظامیان صهیونیستی روز گذشته دست‌کم 35 فلسطینی را هم در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن بازداشت کردند.
این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین از اسرائیل خواست جسد 11 فلسطینی ساکن قدس را که به گفته پلیس رژیم‌صهیونیستی چند اسرائيلی را با چاقو مضروب کرده بودند تحویل دهد.
خبرگزاری رویترز نیز در خبری جدید اعلام کرده که هکرهای فلسطینی ایمیل شخصی رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و وزیر امنیت داخلی آمریکا را برای حمایت از فلسطین و بی‌اعتبار کردن مقام‌های آمریکایی هک کردند.
سکوت خفت‌بار
 جامعه بین‌الملل
«اسامه حمدان» مسئول روابط خارجی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) اما، با محکوم کردن ادامه سکوت جامعه بین‌المللی در قبال تجاوزات فزاینده رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها اعلام کرد، فلسطینی‌ها فقط از خودشان دفاع می‌کنند.
وی با اعلام اینکه به زودی موج جدیدی از مقاومت به راه خواهد افتاد، افزود: «رژیم اشغالگر صهیونیست شکست خواهد خورد و اراده فلسطینی‌ها این رژیم را به زانو درخواهد آورد.»
شیخ «رائد صلاح» رئیس جنبش اسلامی فلسطین نیز تاکید کرد که هر اندازه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بیشتر شود دامنه انتفاضه نیز گسترش خواهد یافت.
وی افزود: «روند انتفاضه و خیزش فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی در قدس، کرانه باختری و فلسطین اشغالی هرچند هم در برخی مراحل از شدتش کاسته شود اما همچنان با قدرت ادامه خواهد داشت.»
سایر رویدادها
* منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم با پیشنهاد اردن در مورد اداره مسجدالاقصی توسط اداره اوقاف این کشور مخالفت کرده است.
* نشریه «یواس‌تو‌دی» نوشت یهودیانی که از خشونت‌ها در فرانسه گریخته‌اند اکنون در اسرائیل با موج خشونت و ناامنی مواجه شده‌اند.
* وزارت داخلی و امنیت ملی در نوار غزه اعلام کرده گذرگاه رفح از آغاز سال 2015 تاکنون 272 روز تعطیل بوده است.
* رژیم صهیونیستی، معاون سفیر آفریقای جنوبی را در تل‌آویو در اعتراض به دعوت این کشور از مقام های جنبش حماس فراخواند.