kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵

اردوغان در توهم امپراتوری عثمانی با صندلی‌های طلا از مرکل استقبال کرد!

رئيس‌جمهور ترکیه این بار ضمن استقبال تجملی از صدراعظم آلمان و استفاده از صندلی‌های طلا برای دیدار و گفت‌وگو با این مقام آلمانی، مهمان خود را غافلگیر و خودش را دستمایه طنز رسانه‌ها کرد.


«رجب طیب اردوغان» که در استفاده از نمادهای دوره امپراتوری عثمانی اشتیاق خاصی دارد، این بار «آنگلا مرکل» را با صندلی‌های طلا غافلگیر کرد. مرکل که برای احتراز از ورود به کاخ تجملاتی 1100 اتاقه اردوغان در آنکارا، اسلامبول را انتخاب کرده بود در این شهر نیز با وضعیت مشابهی روبرو شد.
مرکل پس از پیاده شدن از هواپیما، در کاخ «یلدیز» اسلامبول به دیدار «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه رفت. اما اردوغان در همین قصر برنامه غافلگیرکننده‌ای برای مرکل تدارک دیده و صندلی‌های طلانشان را برای جلوس و گفت‌وگو میان خود و صدراعظم آلمان انتخاب کرده بود.
تصاویر مرکل و اردوغان روی صندلی‌های بزرگ طلانشان با سمبل هلال در بالای سر آنها، در همه روزنامه‌ها درج شد و دستمایه طنز کاربران اجتماعی در اینترنت شد. برخی نوشتند؛ احتمالا اردوغان با این اقدام خود، می‌خواست کاری کند که باعث حسادت مرکل نسبت به موقعیت خود شود. برخی نیز نوشتند، اردوغان با این کار از امپراتوران عثمانی سبقت گرفت. پیش از این و تا قبل از انتخابات پارلمانی بهار گذشته، اردوغان از این حرکت‌ها در قصر خود در آنکارا که 1100 اتاق دارد، انجام می‌داد. به عنوان مثال، از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان، در شرایطی استقبال کرده بود که محافظان و نگهبانان قصر در هیئت نگهبانان دوران عثمانی درآمده بودند. اما طی ماه‌های اخیر که انتخابات نشان داد، اردوغان دیگر جایگاه مستحکمی در میان مردم ندارد، این حرکت از جانب او دیده نشده بود.
اتفاقا سودای زنده کردن امپراتوری دوران عثمانی، زمینه‌ساز یک سری سیاست‌های غلط منطقه‌ای از جمله حمایت از تکفیری‌ها در سوریه شد و همین مسئله، به موقعیت اردوغان در جامعه ترکیه ضربه زد. حمایت از تروریست‌های داعش در سوریه باعث شد که این تروریست‌ها در خاک ترکیه نیز دست به عملیات انتحاری بزنند.
به گزارش ایسنا، در ارتباط با پیوند میان آنکارا و داعش روزنامه «حریت» نوشت 50 مظنون تاجیک و ازبک که در اسلامبول بازداشت شدند، فاش کردند که داعش کودکان را در دو منطقه «بندیک» و «یاشاک» اسلامبول آموزش می‌دهد.
خبر دیگر اینکه، دادستان اسلامبول برای 68 تن از متهمان پرونده براندازی دولت اردوغان از جمله «عبدالله گولن» خواستار حبس ابد با اعمال شاقه شد. گولن در آمریکا به سر می‌برد.
گولن که زمانی متحد اردوغان بود، اکنون در ساختار  حکومتی ترکیه، به ویژه میان نیروهای پلیس هوادار دارد.