kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
نامه 17 نماینده به رئیس مجلس

طرحی که برجام را تأیید کند، قانون اساسی را نقض کرده است

۱۷ نماینده در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برجام اصول متعدد قانون اساسی را نقض می‌کند خواستار توقف بررسی برجام در مجلس تا زمان ارائه لایحه دولت شدند.

به گزارش فارس، 17 نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار توقف بررسی برجام در مجلس تا زمان ارائه لایحه شدند و بررسی طرح بدون ارائه لایحه را مطابق بر قانون ندانستند.
در بخشی از این نامه آمده است: براساس اصل 152 قانون اساسی سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ نفی‏ هرگونه‏ سلطه‏‌جویی‏ و سلطه‏‌پذیری است، در حالی که براساس متن برجام امکان سلطه‌جویی دشمنان ملت، مشهود و استقلال کشور، مورد خدشه قرار گرفته است.
نمایندگان در ادامه تاکید کردند: اصل 153 قانون اساسی هرگونه‏ قرارداد که‏ موجب‏ سلطه‏ بیگانه‏ بر منابع طبیعی‏ و اقتصادی‏، فرهنگ‏، ارتش‏ و دیگر شئون‏ کشور گردد را ممنوع می‌کند، در حالی که با مرور متن برجام، به ویژه در بخش اقلام دوگانه، امکان سلطه دشمنان جمهوری اسلامی دیده می‌شود.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: رهبر معظم انقلاب به صراحت از روزنه‌های نفوذی که به واسطه این متن برای دشمنان کشور فراهم می‌شود، سخن گفته‌اند و طرح عجولانه ارائه شده نه تنها هیچ یک از روزنه‌های نفوذ را نبسته، بلکه امکان آن را رسمی و قانونی می‌کند.
نمایندگان امضا‌کننده این نامه ادامه دادند: مطابق اصل 74 قانون اساسی، دولت مکلف است لوایح قانونی خود را قبل از تقدیم به مجلس، ابتدا به تصویب هیئت وزیران برساند، در حالی که رئیس جمهور از تصویب برجام در هیئت دولت خودداری کرده و از ارائه لایحه قانونی برجام به مجلس شورای اسلامی - علی رغم تذکرات مکرر نمایندگان و مطالبه رسمی آنها - امتناع ورزیده است.
مجلسی‌ها افزودند: مادامی که متن برجام براساس اصول قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی ارائه نشود، علاوه بر پایه‌گذاری سنت غلط قانون‌شکنی، تأیید یک محتوای غیرقانونی و به نوعی دور زدن قوانین کشور است.
منتقدین عملکرد هیئت رئیسه مجلس در ادامه نامه خود تصریح کرده‌اند: قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه، قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس انرژی اتمی، قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران،  قانون الزام دولت بر حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ایران در برجام نادیده گرفته شده است.
در این نامه همچنین آمده است: بعد از عدم تصویب دو فوریت طرح و یک فوریتی بودن آن، در مقام اجرا مانند یک طرح دو فوریتی با آن رفتار شده به طوری که در حال حاضر پس از یک جلسه، قصد دارید طرح مذکور را جهت بررسی کلیات و جزئیات به صحن علنی بیاورید.
نمایندگان در ادامه ضمن اعتراض به هیئت رئیسه مجلس افزودند: چرا با این سرعت قصد دارید سندی که براساس آن تحریم‌ها لغو نمی‌گردند و مراکز نظامی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و ... را به نام مجلس نهم ثبت کنید؟
در این نامه همچنین آمده است: براساس اطلاعات کسب شده از دولت، این توافقنامه را نه رئیس جمهور امضا کرده و نه وزیر امور خارجه، بلکه نظر این است که با تصمیم مجلس شورای اسلامی بر دولت تکلیف شود، تا تبعات اجرای نا‌موفق آن تنها متوجه مجلس محترم گردد.
نمایندگان در پایان خاطرنشان کردند: ما با توجه به اشکالات متعدد و غیرقابل اغماض متن برجام، هر طرحی که به طور ضمنی متن توافقنامه برجام را تایید کند، سنتی سیئه دانسته و آن را خلاف قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس می‌دانیم.