kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸

امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس خواستار پیگیری جدی فاجعه منا شد

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس با بیان اینکه سوء مدیریت مسئولان عربستان در بروز فاجعه منا مشهود است، خواستار پیگیری جدی فاجعه منا از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران شد.


به گزارش ایرنا ازگنبد کاووس، آخوند «عبدالکریم جاور» در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت این شهرستان گفت: از طرف آحاد مردم، اولیای دم و بازماندگان جانباختگان این حادثه تاسف‌بار درخواست دارم که مسئولان امر با جدیت فاجعه منا را پیگیری کنند. وی خاطرنشان کرد: حقوق جان‌باختگان این فاجعه و بازماندگان آنان از مصادیق حق الناس است و احقاق آن و دفاع از حق‌الناس از وظایف حاکمان و مسئولان محسوب می‌شود.
امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس به عنوان یکی از شاهدان عینی فاجعه، سوء تدبیر و مدیریت کارگزاران حج عربستان را از عوامل اصلی بروز این فاجعه دانست و خاطرنشان کرد: برخلاف شعار برگزارکنندگان حج در عربستان که خدمت به زائران را شرف و افتخار خود می‌دانند، این حادثه ثابت کرد که آنان خدمتگزاران خوبی برای مهمانان خانه خدا نیستند. وی با بیان بخشی از مشاهدات خود از فاجعه منا در روز عید قربان، بسته شدن مسیر توسط تعداد زیادی ویلچر، فقدان آب، فشار بیش از حد جمعیت، گرمای هوا به همراه کمبود اکسیژن و نیز فقدان امدادرسانی به موقع و موثر را از عوامل بروز فاجعه منا و گسترش ابعاد آن ذکر کرد. در فاجعه منا که در روز عید قربان روی داد حدود پنج هزار نفر از حجاج جان خود را از دست دادند که 464 تن از آنان راحجاج ایرانی تشکیل می‌دهند.
استان گلستان در این فاجعه 49 تن از زائران خود را از دست داد که بیشترین آنان از شهرستان گنبدکاووس بودند.
شهرستان گنبدکاووس با 325 هزار نفر در شرق استان گلستان واقع است و بیش از نیمی از جمعیت آن را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند.