kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳

افشاگری افسر سعودی از فاجعه منا

یک افسر سعودی گفته است اگر ایران از درخواست‌ها و حقوق خود کوتاه می‌آمد، بسیاری از مسائل سیاسی و منطقه‌ای عربستان در این حادثه حل و فصل می‌شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بی‌توجهی رژیم آل‌سعود در مدیریت حج، فاجعه دردناک منا را در پی داشت و البته پس از آن ایجاد فضای مبهم و سانسور جنایت وهابی‌ها، در دستور کار متصدیان سعودی در فضای اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای قرار گرفت.
آنچه در این راستا مسجل شد، گسترده بودن فاجعه و حجم وسیعی از کشته‌شدگان بود که سعودی‌ها برای کاهش فشارهای بین‌المللی سعی در مغفول نگه داشتن آن داشتند، اما هرچه به جلو می‌رویم خبرهای هولناک‌تری به گوش می‌رسد.دبیرکل یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد مصری فعال در حوزه حقوق بشر، طی گفت‌وگویی با دیده‌بان، ابعاد جدید حادثه منا را تشریح کرد.
وی به نقل از یکی از فعالان حقوق بشری در جده گفت: یکی از افسران سعودی شاغل در مکه خبر دردناکی را مطرح کرده است. این فعال حقوق بشری تأکید کرد: افسر سعودی اظهار داشته که به کارگاه‌های تابوت‌سازی و متصدیان گورستان‌ها در عربستان دستور داده بودند تا هشت هزار تابوت و قبر برای کشته‌های حادثه منا ساخته شود ولی به جهت اینکه حادثه منا با آبروی عربستان در فضای بین‌المللی گره‌خورده است قرار بر این شد با گرفتن اجازه از کشورهای اسلامی، کشته‌شدگان بدون نام و نشان در مکه و اطراف آن دفن شوند.وی گفت: افسر سعودی اضافه کرد که اگر ایران از درخواست‌ها و حقوق خود کوتاه می‌آمد، بسیاری از مسائل سیاسی و منطقه‌ای عربستان در این حادثه حل و فصل می‌شد، که چنین اتفاقی نیفتاد.