kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
در مصاحبه پنهان با گاردین

شاهزاده ارشد سعودی: آل سعود محکوم به نابودی است

شاهزاده ارشد سعودی در یک واکنش بی‌سابقه با اشاره به فاجعه منا خواستار تغییر رژیم در عربستان و برکناری ملک سلمان شد.


در حالی که فاجعه کشته شدن هزاران زائر خانه خدا قلب مسلمانان را به درد آورده است، واکنش‌ها به این حادثه نیز روز به روز متنوع‌تر می‌شود. در این حادثه با اینکه برخی منابع غیررسمی شمار کشته‌شدگان را تا هشت هزار نفر نیز اعلام کرده‌اند، برخی کشورها و مراکز مذهبی مانند الازهر مصر جانب عربستان را گرفته‌اند و این حادثه را طبیعی می‌دانند. در مقابل بسیاری از کشورها و نهادهای اسلامی بی‌کفایتی آل‌سعود را عامل این حادثه می‌دانند. اما در این بین  واکنش یکی از شاهزادگان سعودی بسیار متفاوت بود.
شاهزاده ارشد سعودی در گفت‌و‌گو با گاردین طی یک موضع‌گیری بی‌سابقه و با اشاره به تراژدی حج، خواستار تغییر رژیم در عربستان شد.
وی گفت: ضعف رهبری، عربستان را به سمت یک فاجعه پیش می‌برد. این شاهزاده سعودی که نخواسته نامش فاش شود و از نوادگان «عبدالعزیز» بنیانگذار عربستان است پیش از این نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده، فاش کرده بود که ملک «سلمان» شرایط باثباتی ندارد. همچنین روزنامه گاردین گزارش داد، این شاهزاده سعودی در اوایل ماه جاری میلادی نیز با نوشتن دو نامه، خواستار برکناری «ملک سلمان» از پادشاهی عربستان شده بود. روزنامه انگلیسی ایندپندنت نیز پیش از این با اشاره به فاجعه منا نوشت:‌«در حالی که سعودی‌ها در تمامی زنجیره اقدامات تروریستی جهان فعال هستند، اما مقامات غربی به دلیل دلارهای سعودی حاضر به مقابله با این رژیم شیطانی نیستند.» با تمام این واکنش‌ها و اعتراض‌ها، آل سعود نه تنها حاضر به یک عذرخواهی ساده نشده بلکه تقصیر را به گردن کشته‌شدگان انداخته است! واکنش سازمان ملل و غرب نیز به اندازه خود حادثه فاجعه است.
ادامه واکنش‌ها
با این حال واکنش‌ها به فاجعه منا همچنان ادامه دارد. شیخ الازهر مصر با وجود کشته و زخمی شدن هزاران حاجی در منا به دلیل سوءمدیریت مسئولان سعودی، تلاش عربستان برای خدمت‌رسانی به حجاج را ستود!  این سخنان از سوی شیخ الازهر مصر به عنوان بزرگترین موسسه دینی اهل تسنن در جهان عرب و اسلام در پی حادثه منا در حالی است که بر اساس اعلام رئیس بعثه حج مصر، تعداد قربانیان مصر به 74 کشته و ۸۴ مفقود رسیده است  و بیشتر کشورهای عربی و اسلامی خواستار نظارت بین‌المللی بر مسئله حج شده‌اند. دولت اندونزی نیز به دلیل عدم صدور مجوز دسترسی به قربانیان فاجعه منا از دولت عربستان به شدت انتقاد کرد. رئیس بعثه حج «مغرب» هم با اشاره به کارشکنی سعودی‌ها در خصوص جست وجوی زائران مغربی در منا، تاکید کرد که ممانعت سعودی‌ها از جستجوی زائران مغربی علت تاخیر در اعلام قربانیان مغربی در حادثه مناست. در همین حال خانواده‌های قربانیان و مفقودین پاکستانی حادثه منا با تجمع مقابل برخی فرودگاه‌های مهم این کشور از جمله اسلام آباد، لاهور و کراچی به عملکرد دولت اسلام آباد اعتراض کردند. گفتنی است، این اقدام سعودی‌ها در کنار آن مدیریت افتضاح، ایجاد یک نهاد مشترک اسلامی برای اداره امور حج را به یک ضرورت تبدیل کرده است.