kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵

تظاهرات جهانی یاری مسجدالاقصی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در قدس

همزمان با برگزاری تظاهرات گسترده روز خشم که در سراسر کرانه باختری، نوار غزه، ایران، اردن و... برپا شد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از صهیونیست‌ها خواست به مسجد‌‌الاقصی مجددا حمله کنند!
سرویس خارجی -

روز گذشته پس از ادای نماز جمعه در بیت‌المقدس، فلسطینیان تظاهرات گسترده‌ای به راه انداختند و از مجامع بین‌المللی و حقوق بشری خواستند به کمک مسجد‌الاقصی بشتابند.
این تظاهرات گسترده با فراخوان حماس، با نام «جمعه خشم» و در پاسخ به ششمین روز تجاوز صهیونیست‌ها به مسجد‌الاقصی برپا شد. اما نظامیان صهیونیست که بدون توجه به اعتراض‌های جهانی و به کمک شهرک‌نشینان صهیونیست از روز یکشنبه گذشته حملات وحشیانه خود را به مسجد‌الاقصی اولین قبله مسلمانان آغاز کرده‌اند همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهند. صهیونیست‌ها در این 6 روز خسارات زیادی به این مکان مقدس  وارد و صدها نمازگزار را زخمی کرده‌اند. دیروز در الخلیل، رام‌الله(کرانه باختری)، ایران، اردن و چند کشور دیگر تظاهرات مشابهی تحت عنوان «یاری مسجد‌الاقصی» برگزار شد.
به گفته شاهدان عینی، صهیونیست‌ها در درگیری با نمازگزاران از گازهای سمی فلفل، گاز اشک‌آور و دیگر گازهای مسموم‌کننده به طور گسترده‌ای استفاده می‌‌کنند.
حزب راستگرای افراطی لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» اما طی بیانیه‌ای از صهیونیست‌‌ها خواست که به طور گسترده به مسجد‌الاقصی یورش ببرند.
همزمان با فراخوان صهیونیست‌‌ها برای حمله به مسجد‌الاقصی 5000 نیروی نظامی در قدس اشغالی مستقر شدند و این شهر را با صدها مانع نظامی، پست‌های ایست و بازرسی و خودروهای نظامی به یک پادگان نظامی تبدیل کردند.
نظامیان صهیونیست به مردان کمتر از 40 سال اجازه ورود به مسجد‌الاقصی را نمی‌‌دهند و نمازگزاران مجبورند نماز را در خیابان‌های اطراف  مسجد‌الاقصی به جا بیاورند. با این حال فلسطینی‌های ساکن غزه نیز به قدس آمده و در مراسم گسترده نماز جمعه و برگزاری روز خشم شرکت کردند.
جوانان فلسطینی اعلام کرده‌‌اند که تسلیم نمی‌شوند، کوتاه نمی‌آیند و پاسخ صهیونیست‌‌های متجاوز را نیز محکم می‌دهند.
گروهی از جوانان فلسطینی نیز در اعتراض به تجاوز صهیونیست‌ها به مسجد‌الاقصی با نظامیان این رژیم در محله «راس العامود» در قدس درگیر شدند که در نتیجه آن یک نظامی صهیونیست مجروح شد.
منابع محلی همچنین اعلام کردند که بر اثر پرتاب بطری‌های آتش‌زا از سوی جوانان فلسطینی به اردوگاه رژیم صهیونیستی در روستای «العیساویه» آتش‌سوزی رخ داد.
حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی و تخریب این مکان مقدس ظاهرا به بهانه رسیدن سال جدید عبری و انجام مراسم «تلمودی» صورت می‌گیرد، ولی تحلیلگران منطقه معتقدند این تجاوز با هدف عملی کردن طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد‌الاقصی و یهودی‌سازی آن صورت می‌گیرد. حتی برخی معتقدند این حملات با هدف تخریب مسجد‌الاقصی صورت می‌گیرد.
واکنش‌ها
کمیته حمایت از مقاومت فلسطین با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات وحشیانه و مستمر رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی از گروه‌های مقاومت خواست تا پاسخی «قاطع» و محکم به دشمن صهیونیستی بدهند.
«شیخ عکرمه صبری» خطیب مسجد‌الاقصی نیز تاکید کرد که در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی دیگر سکوت جایز نیست و اعراب به جای سکوت و انفعال باید مواضع محکم‌تری در پیش بگیرند.
«خالد البطش» یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز هشدار داد تا زمانی که رژیم اشغالگر به اقدامات تحریک‌آمیز خود در قدس اشغالی پایان ندهد هیچ آتش‌بسی وجود نخواهد داشت.
جمعی از رهبران کشورهای مسلمان نیز در تماس با همتایان غربی خود تلاش‌هایی هر چند ضعیف را برای اعمال فشار به اسرائيل جهت توقف این اقدامات آغاز کردند.
واکنش سازمان ملل در قبال این جنایات نیز بسیار مضحک بود، سازمان ملل بدون محکوم کردن این جنایات اسرائيل صرفا خواستار توقف درگیری‌ها شده است.