kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴

طرح 4 ماده‌ای جریان 8 مارس برای حل بحران لبنان

یک روزنامه لبنانی از جزئیات طرح چهار ماده‌ای جریان 8 مارس برای برون‌رفت از بن‌بست کنونی لبنان پرده برداشت.


روزنامه الجمهوریه چاپ لبنان به نقل از «منابع آگاه» نوشت: «تیمی در داخل جریان 8 مارس به دنبال انجام بررسی‌های لازم برای تهیه پیشنهاد عملیاتی جهت حل بحران موجود در این کشور است.»
به گزارش تسنیم، این طرح شامل این موارد است: «واگذاری مأموریت تصویب قانون جدید انتخابات به شورای وزیران و تصویب آن»، «تعیین زمان انتخابات پارلمانی از سوی شورای وزیران»، «تعیین رئیس جمهور توسط پارلمان» و مرحله آخر «تشکیل دولت وحدت ملی.»
منابع لبنانی با اشاره به نشست اخیر نمایندگان حزب‌الله و جریان المستقبل تأکید کردند که این نمایندگان درباره راه‌های برون رفت لبنان از بحران کنونی رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای مداومی داشتند.
 نمایندگان المستقبل و حزب‌الله ضمن استقبال از دعوت نبیه بری رئیس پارلمان برای برگزاری گفت‌وگوی رؤسای فراکسیون‌های پارلمانی با حضور «تمام سلام» نخست‌وزیر با هدف حل بحران‌های داخلی تداوم این گفت‌وگوها در مرحله فعلی را تأیید کردند.
 لبنان به دلیل نداشتن رئیس جمهور و بحران زباله، چند ماهی است با بحران‌های اجتماعی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند.
نه میشل عون به اولاند
خبر دیگر اینکه میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان و کاندیدای ریاست جمهوری، دعوت فرانسه برای سفر به این کشور و دیدار با فرانسوا اولاند رئیس جمهور را رد کرد.
وی همچنین اعلام کرد که تمایلی برای دیدار اولاند در جریان سفر آینده‌اش به لبنان را نیز ندارد.
گفتنی است سفیر جدید فرانسه در لبنان از میشل عون برای سفر به فرانسه و دیدار با فرانسوا اولاند دعوت کرده بود که عون اعلام کرد تمایلی به این دیدار ندارد و در شرایط کنونی انگیزه‌ای برای سفر به پاریس نیز ندارد. وی بی‌اعتمادی به فرانسوی‌ها را از جمله دلایل رد این درخواست سفر عنوان کرده است.