kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۴۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
عضو انجمن تایر خبر داد

کاهش 30 درصدی تولید لاستیک به دلیل واردات بی‌رویه

عضو انجمن تایر از واردات تایر توسط خودروسازان خبر داد و گفت: واردات بی‌رویه تایر باعث انباشت تولیدات کارخانه‌های داخلی و کاهش 30 درصدی تولید شده است.


اسکندر ستوده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به واردات بی‌رویه تایرهای چینی با سطح کیفیت پایین به کشور، اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد تایرهای وارداتی تولید چین، 12 درصد تولید کره و هفت درصد نیز تولید هند هستند و بقیه تایرهای وارداتی نیز به کشورهای دیگر اختصاص دارند.
وی تصریح کرد: واردات بی‌رویه تایر به کشور باعث کاهش تولید شرکت‌های داخلی شده است به طوری که امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش تولید داشته‌ایم و نسبت به برنامه پیش‌بینی شده نیز افت 30 درصدی را شاهد هستیم. به گفته این عضو انجمن تایر، کارخانه‌های داخلی امکان تامین 70 درصد نیاز کشور به تایر را دارا هستند، اما در حال حاضر بیش از 30 درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود که عمدتا به تایرهای با سطح کیفی پایین و با رعایت حداقل استانداردها اختصاص دارد.
ستوده با بیان اینکه تایرهای تولید داخل کیفیتی بالاتر از استانداردهای تعیین شده دارند، گفت: متاسفانه خودروسازان نیز برخلاف خواسته وزارت صنعت در تولیدات خود به طور کامل از تایرهای ایرانی استفاده نمی‌کنند و نسبت به واردات تایر از چین و نصب آن به محصولاتشان اقدام می‌کنند که موجب انباشت کالا و زیان لاستیک‌سازان شده است.
وی اظهار داشت: برخی افراد این موضوع را مطرح می‌‌کنند که لازمه پیوستن به سازمان تجارت جهانی واردات آزاد و بدون تعرفه کالا است. اما این مسئله درست نیست و در حال حاضر بسیاری از کشورهای عضو WTO دارای تعرفه‌های وارداتی برخی کالاها برای حمایت از تولیدات خود هستند.
عضو انجمن تایر با تاکید بر اهمیت نقش صنعت تایر در حمل و نقل جاده‌ای، گفت: دولت باید برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه صنعت تایر داشته باشد، زیرا ممکن است نیاز کشور به این محصول طی 10 سال آینده دو برابر میزان فعلی باشد.
به گفته ستوده، خصوصی‌سازی در صنعت تایر نیز یکی از الزامات رشد این صنعت است. در صورت واگذاری‌ها کارخانه‌های دولتی یا نیمه‌دولتی به بخش خصوصی واقعی، آنها از تکنولوژی روز برخوردار می‌شوند.