kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۱۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷

نخست‌وزیر یونان استعفا کرد

«الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر چپگرای یونان سرانجام پس از تسلیم شدن در برابر فشارهای غرب و با اعتراض اعضای حزب خود و از همه مهمتر ناتوانی در اجرای وعده‌های انتخاباتی، مجبور به استعفا شد.

دولت چپگرای «الکسیس سیپراس» که  هفت ماه پیش با شعار «پایان برنامه‌های ریاضت ‌اقتصادی» آرای مردم را به دست آورده بود وقتی در عمل نتوانست به وعده‌های خود عمل کند و مجبور شد که به «برنامه‌های ریاضتی اتحادیه اروپا» تن دهد، با اعتراض هم‌حزبی‌های خود مجبور به استعفا شد. طبق گزارش‌های منتشر شده 35 نفر از اعضای حزب حاکم در پارلمان، علیه بسته مالی ریاضتی مورد تایید سیپراس رأی دادند و همین امر موجب شد تا وی عملا اکثریت را در پارلمان از دست داده و مجبور به استعفا شود.
«سیپراس» پنج‌شنبه گذشته  اعلام کرد که با استعفای خود راه را برای برگزاری انتخابات آتی باز می‌کند. این در حالی است که اتحادیه اروپا و پارلمان یونان با اعطای سومین بسته کمک مالی به یونان موافقت کرده‌اند.
سیپراس در این مورد گفت: «من مسئولیت اخلاقی دارم که این توافق را در برابر مردم قرار دهم و به آنها این اجازه را بدهم که درباره آنچه به دست‌آورده‌ام و اشتباهاتم قضاوت کنند.» منابع خبری از برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری در روز 29 شهریور (20 سپتامبر) خبر داده‌اند.
چپ گرایان از اعضای حزب سیریزا متشکل از 25 حقوقدان نیز روز  جمعه و پس از اعلام استعفای سیپراس اعلام کردند که از این حزب جدا می‌شوند و حزب جدیدی تاسیس خواهند کرد.
 به گزارش فارس، رویترز با اعلام این خبر نوشت: «حزب جدید «وحدت ملی» نام دارد و «پاناگوئیتیس لافازانیس» وزیر انرژی هم ریاست حزب را به عهده خواهد داشت.»
 بر اساس آخرین گزارش‌ها از یونان «پروکوپیس پاولوپولوس» رئیس‌جمهور این کشور از «وانگلیس مایماراکیس» رهبر مخالفان یونان و رئیس حزب راست‌گرای میانه دموکراسی نوین خواسته است تا دولت جدید را  تشکیل دهد.
 بنابر قانون اساسی یونان وی 3 روز فرصت دارد تا دولت جدید را  قبل از اینکه دولت موقتی روی کار آید، تشکیل دهد.