kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲

اجماع بی‌سابقه شورای امنیت برای حل «مسالمت‌آمیز» بحران سوریه

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای نخستین بار با اجماع تمام 15 عضو بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد تنها راهکار حل بحران سوریه‌ «تحقق روند سیاسی به رهبری این کشور»‌ است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای نخستین بار در دو سال گذشته درباره راهکاری جدید برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه به اجماع رسیده و با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت دستیابی به راهکاری پایدار در جهت حل بحران کنونی سوریه از طریق «رویکردی همه‌جانبه و داخلی» از تمامی جناح‌ها خواستند در جهت تحقق «روند سیاسی» به‌گونه‌ای سازنده با یکدیگر همکاری داشته باشند تا از این طریق خواسته‌های مشروع مردم سوریه عملی شود.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، شورای امنیت در حمایت از طرح 16 بندی درباره سوریه به «طور اساسی» خواستار عملیات انتقال سیاسی در سوریه است.
شورای امنیت روز دوشنبه از طرح جدید صلح درباره سوریه که برای اولین بار تمامی کشورهای عضو دائم شورای امنیت از جمله روسیه با آن  موافق بودند وتنها ونزوئلا برخی محافظه‌کاری‌ها در قبال آن داشت حمایت کرد.
نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل این توافق را «طرح صلح تاریخی» خوانده است.
به موجب این طرح که از سپتامبر (شهریور) آغاز خواهد شد چهار گروه کاری درباره امنیت، حمایت، مبارزه با تروریسم، مسائل سیاسی و مشروعیت نظام و نیز بازسازی سوریه تشکیل می‌شود.
به موجب این طرح، کادر رهبری انتقالی با اختیارات کامل تشکیل می‌شود و براساس تفاهم متقابل، فعا‌لیت‌های سازمان دولتی ادامه پیدا خواهد کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه خود همچنین به ابراز نگرانی درباره وضعیت سوریه پرداخت و اعلام کرد: «بحران سوریه به بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان در حال حاضر تبدیل شده و تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه به حساب می‌آید.»
استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز در این باره گفت: «باید اجازه ورود کمک‌های انسانی بی‌قید و شرط به سوریه داده شود و کشتار باید متوقف شود. درگیری سوریه با راه حل نظامی پایان نمی‌یابد و این مسئله در سال‌های اخیر ثابت شده است.»
وی از تمامی طرف‌های سوری خواست تا دست از خشونت بردارند و مذاکره به منظور دستیابی به راه حل سیاسی را آغاز کنند.
اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای خشونت‌ها در سوریه را محکوم کرده و از طرفین درگیر در این کشور خواست تا از جان غیرنظامیان در درگیری‌ها حفاظت کنند.
اتحادیه اروپا اعلام کرد که به حمایت خود از تمامی اقدامات برای دستیابی به راه حل سیاسی ادامه می‌دهد.
این تغییر موضع و ضد ظاهری در حالی است که پیش از این برخی کشورهای غربی عملا راه‌حل بحران سوریه را در جنگ‌افروزی در منطقه دنبال می‌کردند!
زبدانی در آستانه آزادی
پیشروی‌های ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت در زبدانی خبر مهم دیگر مربوط به سوریه است.
این پیشروی‌ها موجب شده که تروریست‌ها در محاصره شدید قرار گیرند و تعداد زیادی از آنها کشته شده و یا خود را تسلیم کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده، گروه‌های مسلح تروریست در خیابان‌های باریک و ساختمان‌ها متمرکز شده و عملیات پاکسازی نیروهای ارتش و رزمندگان حزب‌الله همچنان ادامه دارد.
این پیروزی‌ها پس از تسلط ارتش سوریه و مقاومت لبنان در محله‌های «الزهره» و «الحاره» در این شهر صورت گرفت.
منابع نظامی اعلام کردند 28 سرکرده گروه‌های تروریستی نیز پس از عملیات موفقیت‌‌آمیز ارتش سوریه خود را تسلیم کردند.  کمیته‌های مردمی نیز شماری از تروریست‌ها را در مناطق کفریا و «فوعه» در حومه ادلب سوریه به هلاکت رساندند.
کمیته‌های مردمی همچنین توانستند تعدادی تانک، بولدوزر و خودروهای نظامی را منهدم و برخی از تروریست‌ها را وادار به فرار کنند.
سیاست عربستان
باید تغییر کند
«عمران زعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اما در محل خبرگزاری تسنیم با رد تغییر مواضع عربستان در قبال سوریه تاکید کرد، سیاست عربستان در قبال سوریه نیازمند تغییر 180 درجه‌ای است.وی افزود: «عربستان نمی‌تواند در روز مدعی مبارزه با تروریسم شود و در شب از جبهه النصره حمایت کند، ریاض نمی‌تواند مدعی مبارزه با تروریسم باشد و مردم مظلوم یمن را بمباران کند. تاریخ دیپلماسی عربستان یک تاریخ لرزان است.
الزعبی این را هم گفت که در حال حاضر ارتش سوریه در بیش از 4000 جبهه در درون سوریه درگیر است و جنگ کنونی سوریه یک جنگ نامنظم و چریکی است.
وی همچنین گفت؛ «تروریست‌‌های داعش و النصره از سلاح‌های نامتعارفی استفاده می‌کنند که این سلاح‌ها تنها در انبارهای ترکیه، عربستان و شاید اردن پیدا شود مثلا از موشک‌هایی استفاده می‌کنند که تانک‌ها را ذوب می‌کند.!»