kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
اندیشکده مرکز امنیت آمریکای جدید اذعان کرد

اصلاحات آمریکایی در ایران هدف کاخ سفید از توافق هسته‌ای

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری روی توافق هسته‌ای باید به دنبال ایجاد اصلاحات سیاسی و تداوم حمایت آمریکا از فعالان حامی ایجاد اصلاحات در ایران بود.
سرویس سیاسی-

اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید»Center for a New American Security که روابط بسیار نزدیکی با دولت اوباما دارد و از آن به عنوان تیم فرعی دولت آمریکا یاد می‌شود در گزارشی اعلام کرد: با سرمایه‌گذاری روی توافق هسته‌ای باید به دنبال ایجاد اصلاحات سیاسی و تداوم حمایت آمریکا از فعالان حامی ایجاد اصلاحات در ایران بود.
در ادامه گزارش آمده است: آمریکا باید استراتژی تهاجمی ترویج اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران را دنبال کند.
به گزارش فارس، مرکز امنیت آمریکایی جدید در ادامه می‌افزاید: آمریکا به این موضوع که قبل از انقضای توافق هسته‌ای، شاهد اصلاحات سیاسی در ایران باشد علاقه زیادی دارد.
این گزارش افزود: ارتباط با نهادهای غیردولتی و مدنی ایران باید تقویت شود.
گفتنی است مقامات آمریکا و رژیم‌صهیونیستی پیش از این بارها از اصلاح‌طلبان به عنوان «سرمایه اجتماعی» اپوزیسیون در ایران نام بردند. به عنوان نمونه، «جرج بوش» در سال 2008 قبل از تدارک برای سفر به غرب آسیا با محور اعلام شده «مهار نفوذ ایران» در نطق رادیویی با حمایت از اصلاح‌طلبان از بیروت تا تهران گفت: «ما از دموکرات‌ها و اصلاح‌طلبان از بیروت و بغداد تا دمشق و تهران حمایت خواهیم کرد و در کنار آنها خواهیم ایستاد.» وی در سال 2008 نیز در اظهاراتی اصلاح‌طلبان ایران را خط ‌مقدم آمریکا خواند و افزود: آنها با چالش‌های فراوانی روبرو هستند و چشم امیدشان به ماست!
همچنین در جریان فتنه 88، «نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد که «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند!» و «شیمون‌پرز» رئیس‌جمهور وقت رژیم کودک‌کش صهیونیستی گفت: «اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند!»
علی‌رغم چنین مواضع خباثت‌آلود و آشکاری ازسوی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ، متاسفانه مدعیان اصلاحات هرگز با آنان مرزبندی نکرده‌اند.
 حضور بازرسان آژانس در هر مکان مشکوک!
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در یک یادداشت مشترک در پایگاه اینترنتی «نورث‌جرسی» نوشتند: ایران قبل از دستیابی به کاهش چشمگیر تحریم‌های اقتصادی می‌بایست غنی‌سازی، برنامه تحقیق و توسعه و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد.
این یادداشت می‌افزاید: بازرسان بین‌المللی دسترسی بی‌سابقه‌‌ای به تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران و هرگونه سایت دیگری که درباره آن نگرانی وجود دارد خواهند داشت.
اگر جامعه بین‌الملل مظنون شود که ایران در حال تقلب کردن است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند درخواست دسترسی به هر مکان مشکوکی را مطرح کند.
اگر ایران نتواند به وظایف خود عمل کند، تحریم‌ها خیلی سریع بازمی‌گردد و هیچ کشوری نمی‌تواند مانع از چنین اقدامی شود. توافق وین، یک توافق خوب برای آمریکا و امنیت جهانی است.
ایران بدون این توافق می‌تواند خیلی سریع به توسعه سانتریفیو‌ژهای پیشرفته خود ادامه دهد اما با این توافق، این برنامه به طرز چشمگیری محدود می‌شود.
ایران بدون این توافق می‌تواند ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را در ظرف مدت کوتاهی دوبرابر کند اما با توافق می‌بایست خیلی سریع و فوری این ظرفیت را کاهش دهند.
 مشورت آمریکا با دانشمندان رژیم‌صهیونیستی
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گفت: در مذاکرات هسته‌ای به طور همزمان با دانشمندان اسرائیلی مشورت می‌کردیم.
مونیز افزود: تماس‌های هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین با دانشمندان هسته‌ای اسرائیل به صورت دوره‌ای و نیز همزمان با جلسات مذاکرات با ایران ادامه داشت.
وی در ادامه گفت: اسرائیل به این شیوه از آنچه در سر میز مذاکرات در وین می‌گذشت اطلاع پیدا می‌کرد.
وزیر انرژی آمریکا تصریح کرد: بر خلاف سخنان مقامات اسرائیلی، موضع و دیدگاه واشنگتن در لحظه تصمیم‌گیری نهایی هم به اطلاع تل آویو رسید.
مونیز افزود: «وندی شرمن» رئیس هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین، به تل آویو سفر کرد و در آنجا تبادل نظر درباره مسایل فنی و تکنیکی انجام شد و مقامات اسرائیلی را از مذاکرات مطلع کرد.
وی در ادامه گفت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دوست واقعی اسرائیل است.
وزیر انرژی آمریکا تصریح کرد: تصویب نشدن توافقنامه در دو مجلس نمایندگان و سنا باعث فروپاشی ائتلاف بین‌المللی برای رویارویی با ایران خواهد شد.