kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴

گاردین: احتمال جنگ بین روسیه و ناتو جدی است

یک اندیشکده دفاعی اروپایی اعلام کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه درحال آماده شدن برای رویارویی نظامی هستند.


به گزارش ایسنا، اندیشکده «شبکه رهبری اروپا» دیروز اعلام کرد: روسیه در حال آماده شدن برای درگیری با ناتو است و ناتو نیز درحال آماده شدن برای درگیری احتمالی با روسیه است.
براساس اعلام این موسسه که در لندن مستقر است، دو رزمایش نظامی روسیه و ناتو که در ماه‌های مارس (فروردین) و ژوئن (خرداد) برگزار شده، یک هشدار و یک علامت برای جنگ است. در رزمایش روسیه 80 هزار نظامی و در رزمایش ناتو نیز 15 هزار نیرو از 19 کشور حضور داشتند. اندیشکده اروپایی در ادامه، تأکید کرد: به نظر می‌رسد روسیه و ناتو طرح‌های جنگی در ذهن دارند.
درپی بروز ناآرامی و بحران در اوکراین، مناسبات روسیه و غرب به تیرگی گرائیده و دو طرف از آن زمان تاکنون در شرق اروپا و دریای سیاه و دریای بالتیک مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند.
روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز با اشاره به تحقیقات اندیشکده فوق، اعلام کرد که خطر وقوع یک جنگ واقعی در منطقه (شرق اروپا) افزایش یافته است. این روزنامه از روسیه و ناتو خواست از تعداد رزمایش‌های خود بکاهند.
از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا گزارش داد، «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس که به اوکراین سفر کرده است گفته «ما بیش از 1000 نظامی اوکراینی را آموزش داده‌ایم و قرار است حدود 2000 نظامی را نیز تا مارس (فروردین) آینده آموزش بدهیم.»
ایالات متحده و اروپا حامی اصلی نارنجی‌های اوکراین در سرنگونی دولت قانونی «ویکتور یانوکوویچ» (22 فوریه 2014/ 3 اسفند 1392) بودند و پس از آغاز جدال میان شرق و غرب اوکراین، از دولت «کیف» حمایت کرده‌اند و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.