kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱

تظاهرات در 19 شهر ترکیه علیه حمایت اردوغان از داعش

یک روز پس از انفجار مهیب تروریستی در جنوب ترکیه، هزاران نفر در 19 شهر این کشور علیه دولت تظاهرات کردند و «رجب طیب اردوغان» را همدست داعش و قاتل شهروندان ترک خواندند. پلیس در بعضی از شهرها تظاهرات را سرکوب کرد.


در پی انفجار روز دوشنبه بمب در شهر مرزی «سوروچ» در جنوب ترکیه، شهرهای مختلف این کشور به صحنه اعتراضات ضددولتی تبدیل شد. تظاهرکنندگان علاوه بر محکوم کردن این واقعه تروریستی، حزب حاکم «عدالت و توسعه» و شخص رئیس‌جمهور را «حامی تروریست‌های داعش و قاتل شهروندان ترک» دانستند.
به گزارش رویترز، در اسلامبول صدها نفر در میدان «تقسیم» اجتماع کردند و شعار می‌دادند  «اردوغان قاتل و همدست تروریست‌هاست». این تظاهرات سپس به صحنه درگیری میان معترضان و پلیس تبدیل شد؛ شماری از تظاهرکنندگان به سمت پلیس سنگ و بطری پرتاب کردند و نیروهای امنیتی هم با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش تظاهر‌کنندگان را متفرق کردند. یک زن معترض هم بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی، مجروح شد.
صبح دوشنبه بود که یک زن دست به انفجار انتحاری درمرکز فرهنگی شهر سوروچ واقع در نزدیکی مرزهای سوریه زد. در این انفجار 31 شهروند ترکیه کشته و بیش از 100 نفر مجروح شدند.
در آنکارا تظاهر‌کنندگان به سمت دفتر مرکزی حزب حاکم عدالت و توسعه راهپیمایی کردند و در شعارهای خود، این حزب را «همدست داعش» دانستند.
نیروهای پلیس هم با ایجاد موانع، از حرکت معترضان به سمت دفتر حزب حاکم جلوگیری کردند. در ارتباط با درگیری‌های احتمالی میان طرفین در این شهر گزارشی نرسیده است.
در شهرهای دیاربکر، ازمیر، کارس، اسکی و 13 شهر دیگر ترکیه نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.
هرچند هیچ گروهی مسئولیت انفجار بمب در شهر سوروچ را برعهده نگرفته، ولی «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، داعش را مسئول این انفجار دانست.
داود اوغلو گفت: «ما با یک حادثه تروریستی مواجه هستیم و عاملان این حمله را بازداشت و محاکمه خواهیم کرد.» اردوغان نیز ضمن محکوم کردن این انفجار، گفت: «من به نیابت از مردم ترکیه جنایتکارانی که دست به چنین اقدام وحشیانه‌ای زده‌اند را لعنت می‌کنم!»
در سطح منطقه و جهان هم انفجار تروریستی مزبور با واکنش و محکومیت گسترده روبرو شد که جمهوری اسلامی ایران، مصر، روسیه، سازمان ملل، عراق و آمریکا از جمله این کشورها و نهادها بودند.
پیش از این داعش دولت ترکیه را به حمله تروریستی تهدید کرده بود.
مردم ترکیه و احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور طی سال‌های اخیر سیاست حمایت آنکارا از تکفیری‌های فعال در سوریه، از جمله داعش را محکوم می‌کردند و به اردوغان هشدار می‌دادند که آتش این حمایت‌ها بالاخره دامن ترکیه را نیز خواهد گرفت.
اردوغان و حزب عدالت و توسعه در چارچوب اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه، جریان‌های تکفیری و تروریستی را مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار می‌دهند و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد. مخالفان همواره به آنکارا هشدار داده‌اند که حمایت از تکفیری‌های داعش و تقویت آنها که با هدف سرنگونی بشار اسد صورت می‌‌گیرد، دامن ترکیه را خواهد گرفت.
در همین رابطه، «مصطفی کامالاک»‌ رهبر حزب «سعادت» ترکیه گفت: «سیاست‌های خارجی غلط، باعث شده است که ترکیه برای تروریست‌ها تبدیل به هدف (عملیات تروریستی) شود.»
براساس اطلاعات تکمیلی، کشته‌شدگان انفجار شهر سوروچ، جوانانی بودند که قصد عزیمت به شهر «کوبانی» سوریه و بازسازی این شهر را داشته‌اند.
پیش از این حتی مقامات رسمی آمریکا نیز به اشکال مختلف به حمایت‌های دولت اردوغان از تکفیر‌ی‌ها اذعان کرده‌اند.