kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱

آغاز گسترده‌ترین رزمایش ناتو با حضور 18 کشور در اوکراین

سازمان ناتو گسترده‌ترین رزمایش خود را با حضور 1800 نظامی از ۱۸ کشور در اوکراین آغاز کرد.



به گزارش فارس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ با حضور هزار و800 نظامی از 18 کشور عضو، بزرگترین رزمایش این سازمان را در خاک اوکراین آغاز کرد. مسکو با هشدار درباره این اقدام، آن را تهدیدی برای صلح در شرق اوکراین دانسته است. بنابر گزارش شبکه خبری «راشاتودی» این رزمایش که آمریکا آن را هدایت می‌کند از روز دوشنبه در شهر «لوف» واقع در غرب اوکراین آغاز شده و قرار است تا پایان جولای(9مرداد) ادامه داشته باشد.
رزمایش چند ملیتی از سال 1995 در اوکراین برگزار می‌شود اما این رزمایش گسترده‌ترین آنها تاکنون است. علاوه بر اوکراین، نیروهایی از آمریکا، آلمان، اسپانیا، ترکیه، کانادا، لهستان، رومانی، بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی و کشورهایی که عضو ناتو نیستند یعنی صربستان، مولداوی، گرجستان و آذربایجان در این رزمایش شرکت می‌کنند.
وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:»اقدامات ناتو در حال دامن‌زدن به خوی خشونت‌طلبی در میان طرف‌های درگیر جنگ در «کیف» است که باعث می‌شود از رویکرد حل‌و فصل مسئله، اوضاع به یک بحران عمیق داخلی اوکراین تبدیل شود.» روسیه این رزمایش را «حمایت ناتو از سیاست‌های اوکراین» ارزیابی کرده است. یک مقام آمریکایی در این ارتباط مدعی شد، این رزمایش ارتباطی با شرایط سیاسی ندارد و پیش از این برنامه‌ریزی شده بود.