kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸

داعشی‌ها برای جبران ناکامی‌های پی‌درپی در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کردند

نیروهای مردمی کرد اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در حملات خود در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «راشا تودی»، نیروهای مردمی کرد اعلام کردند  داعش‌در تاریخ 28 ژوئن (7 تیر) در حملات خود به برخی از مناطق تحت کنترل آن‌ها در حسکه واقع در شمال شرق سوریه، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.
سخنگوی نیروهای مردمی کرد با بیان اینکه این اولین باری است که داعش از سلاح‌های حاوی مواد شیمیایی علیه این نیروها استفاده می‌کند، تاکید کرد: تاکنون نوع مواد شیمیایی که داعش از آن استفاده کرده، مشخص نشده است.
وی گفت: هیچ یک از نیروهای مبارز مردمی که در معرض این گازهای شیمیایی قرار گرفته‌اند، جان خود را از دست نداده‌اند، زیرا به محض وقوع حمله به بیمارستان منتقل شدند.
سخنگوی نیروهای مردمی کرد افزود: نیروهایی که در معرض این گازها قرار گرفتند، در قسمت‌های حلق، چشم و بینی دچار سوختگی شدند. سردرد شدید، احساس درد در عضلات، ضعف در تمرکز و توانایی حرکت از دیگر علایم مسمومیت به این گازهای شیمیایی بود.
نیروهای مردمی کرد در بیانیه‌ای اعلام کردند که قبلا ماسک‌های ضدشیمیایی متعلق به تروریست‌های داعش را کشف کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده آمادگی داعشی‌ها برای جنگ شیمیایی در این منطقه است.
برخی از مؤسساتی که در زمینه سلاح‌های شیمیایی تحقیق می‌کنند نیز اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در اواخر ماه ژوئن در حمله به نیروهای پیشمرگه کرد و حمله به اهداف غیرنظامی در سوریه و عراق از سلاح‌های حاوی مواد شیمیایی استفاده کرده است.
گروه تروریستی داعش پیش از این نیز در حملات خود در مناطق مختلف عراق و سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده بود.
عملیات مشترک ارتش سوریه و حزب‌الله
بر اثر کمین موفق نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان حزب‌الله در دشت زبدانی دست‌کم 40 تروریست کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شمار زیادی از تروریست‌های گروهک «جبهه النصره»، روز شنبه، در پی درگیری با ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در منطقه «زبدانی» کشته و زخمی شدند.
شهر زبدانی، شهری مهم در راه‌های ارتباطی در غرب سوریه و شرق لبنان، در 45 کیلومتری شمال غرب دمشق واقع شده است.
شبکه خبری «المیادین» گزارش داد، درگیری‌ میان نیروهای سوری و لبنانی با تروریست‌ها سبب شد که 40 تروریست کشته و ده‌ها نفر از آنها نیز زخمی شوند.
تروریست‌های النصره سعی داشتند با نفوذ از این منطقه وارد شهر زبدانی شوند که کمین ارتش سوریه آنها را از پای درآورد.
نیروهای حزب‌الله لبنان به کمک نیروهای ارتش سوریه همچنان روند پاکسازی این شهر از چند محور به ویژه از محورهای جنوبی، غربی و شرقی را ادامه می‌دهند.
نیروهای حزب‌الله لبنان چند روز پیش، بعد از پاکسازی منطقه «الزلاح» و مناطق اطرافش، به سمت منطقه «السلطانی» واقع در جنوب زبدانی پیشروی کرده و موفق شده بودند این منطقه را به طور کامل پاکسازی کنند.
یگان‌های ارتش سوریه همچنین به سوی مواضع گروه‌های تروریستی در حومه شمالی لاذقیه پیشروی کردند.
بر اثر این پیشروی مواضع دفاعی گروه‌های مسلح فرو پاشیده شد و تعدادی از تروریست‌ها پا به فرار گذاشتند.
ارتش سوریه موفق شد چند روستا را در استان لاذقیه آزاد کند این در حالی است که به دستور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه سرلشگر «فهد جاسم الفریج» معاون فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح و وزیر دفاع این کشور از نیروها و مواضع رزمندگان ارتش در منطقه قنیطره بازدید کرد.