kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

محاصره فلوجه تکمیل شد/ ارتش عراق منتظر فرمان حمله

نیروهای داوطلب و ارتش عراق با تکمیل محاصره «داعش» در «فلوجه»، آماده دستور نخست‌وزیر برای تصرف کامل این شهر هستند.

به گزارش ایسنا، نیروهای ارتش و بسیج مردمی به همراه عشایر عراق پس از درهم شکستن مواضع داعش در بیرون از شهر فلوجه واقع در استان «الانبار»، این شهر را از همه محورها تحت محاصره کامل قرار داده‌اند. هر چند نیروهای محاصره‌کننده آماده فرمان از سوی «حیدر عبادی» نخست‌وزیر برای هجوم همه‌جانبه به فلوجه هستند، ولی از دیروز مواضع داعش در داخل شهر را زیر آتش شدید توپخانه و گلوله‌های خمپاره گرفتند.
هلاکت 276 تروریست تکفیری
علاوه بر فلوجه، دیروز مناطق دیگر استان الانبار، از جمله حومه شهر «رمادی» و شهر مرزی «قائم» نیز شاهد درگیری نیروهای دولتی و تروریست‌های تکفیری بود؛ فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق شمار تروریست‌های کشته شده در این استان را 276 نفر اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «مهدی صالح‌ النومان» معاون استاندار الانبار گفت: «هم‌اکنون نیروهای عراقی درحال باز کردن معابری هستند تا غیر نظامیان فلوجه و رمادی بتوانند قبل از عملیات نیروهای دولتی، این دو شهر را ترک کنند.»
با این حال، داعش مانع خروج خانواده‌هایی شده که نتوانسته‌اند از این دو شهر خارج شوند.
پیش از این، 150 عضو داعش مخفیانه به نیروهای اطلاعاتی عراقی اعلام کردند، با آغاز حمله به فلوجه، آنها خود را تسلیم نیروهای دولتی می‌کنند. به گفته منابع محلی، تروریست‌های داعش با مسدود کردن پل فلوجه و به گروگان گرفتن غیرنظامیان، قصد دارند هنگام پیشروی نیروهای دولتی، از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. علاوه بر آن، تروریست‌های داعش بخش مهمی از تجهیزات نظامی و نیروهای خود را به مناطق مسکونی پرجمعیت در فلوجه و رمادی منتقل کرده‌اند. این تاکتیک غیرانسانی داعش باعث شده است که نیروهای دولتی عملیات خود را به کندی انجام دهند.
از استان «دیاله» در شمال شرق عراق نیز خبر می‌رسد، نیروهای دولتی20 تروریست تکفیری را در شمال «بعقوبه» به هلاکت رساندند. این درگیری که میان تروریست‌ها و نیروهای پیشمرگ کرد جریان داشت، به جراحت 15 نفر دیگر نیز انجامید.
800 اسیر
به گزارش ایسنا، «علی مهدی» سخنگوی «جبهه ترکمان عراق» گفت: 800 زن و دختر ترکمان در دست داعش اسیر هستند. مهدی از دولت بغداد خواست در ارتباط با آزادی این افراد اقدام بکند. این زنان و کودکان حدود یک سال پیش در شهر «تل عفر» استان «نینوا» اسیر شده‌اند.
هلاکت 1000 تکفیری
در یک ماه گذشته
به گزارش خبرگزاری فارس، «عشم الجبوری» فرمانده نیروهای بسیج مردمی استان «صلاح‌الدین» اعلام کرد، حدود 40 تروریست داعش که قصد داشتند به پالایشگاه «بیجی» نزدیک شوند، توسط نیروهای دولتی به هلاکت رسیدند. به گفته وی، حدود 1000 تروریست تکفیری طی یک ماه گذشته به دست نیروهای دولتی در بیجی کشته شده‌اند.
سایر رویدادها
* به گزارش ایسنا، یک سیاستمدار بلندپایه عراقی به «الشرق الاوسط» گفت: اهل تسنن و تشیع عراق درپی اجرای طرحی جامع برای حل و فصل اختلافات میان خود هستند.
* به گزارش رویترز، داعش یک تریلیون دلار به کشورهای عربی خسارت وارد کرده است.
* کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق لغو تابعیت «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش را خواستار شد.
* یک مقام عراقی گفت: این کشور هفته آینده 400 دستگاه خودروی زرهی پیشرفته مین‌یاب از روسیه تحویل می‌گیرد.