kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۸۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲

انگلیس به همکاری با آل‌سعود درجنایت علیه مردم یمن اذعان کرد

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس حمایت تسلیحاتی این کشور از عربستان در جنگ علیه مردم یمن را رسما تایید کرد.

به گزارش فارس، وزارت دفاع انگلیس تایید کرده که در راستای تسلیح عربستان در جنگ علیه مردم یمن، انگلیس با در اختیار گذاشتن فناوری‌های نظامی از سعودی‌ها حمایت می‌کند. شبکه خبری راشاتودی در گزارشی اختصاصی به نقل از سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نوشت: «کمک‌های انگلیس از عربستان شامل تامین تسلیحات هدایت شونده است.» البته دولت انگلیس مدعی شده که اطمینان می‌دهد چنین تسلیحاتی در راستای قوانین بین‌المللی به کار گرفته می‌شوند! معترضان حمایت انگلیس از این خاندان سلطنتی را محکوم کرده و گفته‌اند که انگلیس بیشتر از دغدغه حقوق بشر و دموکراسی، دغدغه پول و فروش سلاح دارد. معترضان می‌گویند تسلیحات هدایت شونده که توسط نیروی هوایی عربستان استفاده می‌شود شامل جت‌های تورنادو و تایفون است. به گفته مخالفان، عربستان بزرگترین مشتری تسلیحات نظامی انگلیس است. بد نیست یادآوری شود که آمریکا نیز در واکنش به اعتراض‌ها درباره فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان گفته بود: عربستان می‌داند چگونه از این بمب‌ها استفاده کند!
کنفرانس ژنو شکست خورد
با وجود آنکه منابع خبری از تمدید کنفرانس ژنو تا روز شنبه خبر داده بودند اما جمعه شب سازمان ملل رسما شکست این مذاکرات را اعلام کرد. این نشست که از روز دوشنبه هفته گذشته شروع شده بود با وجود کارشکنی‌های ریاض، از همان ابتدا امید چندانی به موفقیت آن نمی‌رفت. مقامات سازمان ملل عربستان را مسئول شکست کنفرانس ژنو در مورد جنگ یمن دانسته و ابراز امیدواری کردند که همچنان امیدها برای اعلام آتش‌بس انسانی در ماه رمضان وجود دارد.
 روزنامه السفیر لبنان هم عربستان و آمریکا  را مسئول شکست کنفرانس ژنو معرفی کرد. السفیر با بیان اینکه « اگرچه در اعلامیه پایانی مقصر ناکامی رایزنی‌های ژنو یک معرفی نشد اما همه ناظران و حتی «اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد مقصر را سنگ اندازی و کارشکنی‌های هیئت اعزامی ریاض می‌دانند که هیئت صنعا پیشنهادهایی برای حل بحران و دستیابی به آتش بس ارائه کرد و در گفت وگوها صادق و گشاده رو بود.»
 رئیس هیئت جنبش انصارالله در ژنو نیز، عربستان را مانع اصلی رسیدن توافق میان گروه‌های یمنی در ژنو اعلام کرد. براساس گزارش رسانه‌ها، هیئت یمنی مورد حمایت ریاض شرط آتش بس را عقب نشینی انصارالله و کمیته‌های مردمی از شهرهای عدن و تعز عنوان کرده بود  اما در مقابل جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که تنها در صورت گرفتن ضمانت از سازمان ملل مبنی بر خلع سلاح القاعده یمن حاضر به عقب‌نشینی از عدن و سایر شهرهای یمنی است. از سوی دیگر «عادل شجاع» عضو حزب کنگره مردمی یمن و عضو هیئت اعزامی صنعا به ژنو با تایید پایان مذاکرات در ژنو اظهار داشت: «سفیر آلمان و اتحادیه اروپا به هیئت صنعا ابلاغ کرده است که یا شرایط را بپذیرد یا پیامدهای آتی آن طی چند روز آینده برای یمن را متحمل شود.» سازمان ملل هنوز زمان دور بعدی مذاکرات بین گروه‌های یمنی را اعلام نکرده است.
ادامه حملات آل‌سعود
از سوی دیگر جنگنده‌های ائتلاف سعودی بامداد دیروز نیز حملات هوایی خود به صنعا را از سر گرفتند. جنگنده‌های سعودی پیش از این، منطقه بنی معین در شهرستان رازح استان صعده واقع در شمال یمن را بمباران کرده بودند که بر اثر آن دستکم 12 شهروند بی‌دفاع شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند که بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. همچنین عناصر القاعده امام جماعت و خطیب مسجد «الحزم» واقع در منطقه «شبام» در استان «حضرموت» یمن را به دلیل «مخالفت با حملات عربستان» ترور کردند.
تشدید حملات سعودی‌ها علیه یمن در حالی است که وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی متناقض مدعی شد که تجاوز ریاض به صنعا حتی در ماه مبارک رمضان نیز ادامه می‌یابد و دلیل آن را حمایت از ملت و دولت فراری یمن دانست! در مقابل، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز پایگاه‌های نظامی الدخان، الدود، العمود و پایگاه‌های تازه تأسیس در الخوبه واقع در منطقه جازان را هدف قرار دادند.