kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰

جنگ یمن و سوریه محور سفر وزیر دفاع آل‌سعود به روسیه

وزیر دفاع آل‌سعود درحالی به روسیه رفته که منابع خبری مهم‌ترین هدف وی را «جنگ یمن و سوریه» عنوان می‌کنند.


پس از رسانه‌ای شدن سفر «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به روسیه خبر رسید، دو کشور در پنج زمینه توافقنامه همکاری امضا کردند که یکی از این زمینه‌ها همکاری در بخش انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. همچنین دو کشور در بخش علوم فضایی نیز توافقنامه همکاری امضا کردند. «محمد بن سلمان»  پیش از این تاکید کرده بود که کشورش تلاش می‌کند همکاری‌های خود با مسکو را در تمام زمینه‌ها گسترش دهد. اما کارشناسان و رسانه‌های مختلف نیز به این سفر پرداخته و از اهداف پیدا و پنهان آن نوشتند. روزنامه «تایمز» انگلیس با اشاره به سفر «محمد بن سلمان» به روسیه و دیدار او با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور، نوشت: «سفر شاهزاده «محمد بن سلمان» به مسکو با هدف ایجاد پل‌هایی با «ولادیمیر پوتین»، از یک سو و تاکید بر نقش محوری ریاض در منطقه خاورمیانه از سوی دیگر، صورت می‌گیرد.»
 این روزنامه انگلیسی تاکید کرد: «جانشین ولیعهد سعودی با سفر به روسیه در نظر دارد مسکو را به دست کشیدن از نظام دمشق متقاعد سازد.»
«مجتهد» فعال سیاسی مشهور عربستانی اما در مطلبی در خصوص علل این سفر نوشت: «وی به مسکو رفته تا به «ولادیمر پوتین» التماس کند که وی انصارالله را قانع کند با توقف جنگ در یمن بدون عذرخواهی عربستان موافقت کند.» به گزارش ایرنا، «مجتهد» تاکید کرد: «اما کار به این سادگی‌ها نیست و روسیه نیز خواسته‌هایی دارد که بدون آنها برای این کار واسطه نمی‌شود، مهم‌ترین این خواسته‌ها عبارتند از: بالا بردن قیمت نفت، امضای قرارداد خرید سلاح‌های روسی که عربستان پیش از این آن را متوقف کرده بود و امضای قرارداد خرید اسلحه برای مصر با منابع مالی عربستانی که عربستان این قرارداد را نیز متوقف نموده بود.»
روزنامه روسی کامر سانت هم  پیش‌بینی کرده که در این سفر دو طرف به عقد قراردادهایی در خصوص تسلیحات نظامی مبادرت کنند، چون یک تیم نظامی سعودی هم اخیرا در کنفرانس نظامی فنی  «ارتش- 2015» در شهر کوبنیکای روسیه شرکت کرده و بنا بر اخبار خبرگزاری «تاس» مسئولان نظامی سعودی با مقامات نظامی روسی در خصوص خرید موشک‌های بالستیکی-تاکتیکی «اسکندر» نیز رایزنی کرده بودند.
این در حالی است که رسانه‌ها گزارش دادند «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از مسکو دعوت‌نامه رسمی برای سفر به روسیه دریافت کرده و به زودی به این درخواست پاسخ خواهد گفت.