kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
پلیس فتا هشدار داد

سرکیسه کردن دختران و پسران در سایت‌های رنگارنگ همسریابی

سایت‌هایی که به عنوان همسریابی فعالیت می‌کنند با جمع‌آوری اطلاعات، عکس‌ها و سایر مواردی که در این سایت‌ها توسط مراجعین به امانت گذاشته می‌شود سوء استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی در تشریح این خبر اظهار داشت: مدتی است در فضای مجازی سایت‌های متنوع و رنگارنگی با طراحی‌های خاص و جذاب با عنوان همسریابی فعالیت می‌کنند که از نظر قانون فعالیت این گونه سایت‌ها ممنوع و غیر قانونی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرهنگ محمد قاسملو تصریح کرد: گردانندگان این سایت‌ها کلاهبردارانی هستند که از اطلاعات، عکس‌ها و سایر مواردی که در سایت‌ها توسط مراجعین به امانت گذاشته می‌شود سوء استفاده می‌کنند.
این مقام انتظامی افرود: کلاهبرداران پا را از این نیز فراتر نهاده و با ایجاد صفحات فیشینگ در این سایت‌ها اقدام به کلاهبرداری‌های مالی نیز می‌کنند.
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: ما به کاربران عزیز اینترنتی توصیه می‌کنیم گول این سایت‌ها را نخورند و مطمئن باشند با ورود و ثبت‌نام در این سایت‌ها حتماً به نحوی از آنها سوء استفاده خواهد شد، پس بهتر است با دست خودمان زمینه  کلاهبرداری و سوء استفاده را برای دیگران فراهم نکنیم.وی تاکید کرد: متاسفانه در برخی از موارد آسیب‌های اخلاقی، مالی و ... که به افراد وارد می‌شود غیر قابل جبران بوده و یک عمر گریبان‌گیر آنها می‌شود.
شوخی با پلیس فتا به حبس می‌انجامد
همچنین سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان این که تعدادی از کاربران تلاش دارند تا با جعل نام پلیس فتا با دیگر کاربران شوخی کرده و برای دیگر کاربران ایجاد هراس کنند، گفت: متاسفانه شاهد انتشار پیام‌هایی در برخی از شبکه‌های اجتماعی هستیم که به کاربران اعلام کرده «فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مجرمانه است و شما تحت نظارت پلیس فتا هستید، برای پاره‌ای از توضیحات به پلیس فتا و یا دادسرای ناحیه 31 (جرایم رایانه ای) به آدرس تهران – خیابان شریعتی - بالاتر از چهارراه طالقانی - نرسیده به بهار شیراز - نبش کوچه فرهاد 2 مراجعه کنید.»
سرهنگ علیرضا آذردرخش تاکید کرد: پلیس فتا ناجا در هیچ یک از شبکه های اجتماعی موبایلی صفحه رسمی نداشته و بنابراین برای کاربران پیام یا هشدار خصوصی ارسال نمی‌کند و در صورتی که از کاربری شکایت شده باشد با هماهنگی مراجع قضایی برای آن کاربر احضاریه کتبی از طریق پلیس فتا ارسال می‌شود.
وی یادآور شد: کاربران به هیچ عنوان به این دست پیام‌ها که از طریق ایمیل یا پیام‌های بخش گفت‌وگوهای شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود توجه نکرده و به پلیس فتا یا دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه نکنند.
سرهنگ آذردرخش تصریح کرد: کاربرانی که برای آنها از این دست پیام‌های جعلی با عنوان پلیس فتا آمده است، می‌توانند شماره تلفن و مشخصات نشردهندگان مطالب فوق در فضای مجازی را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا گزارش دهند.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در توصیه به کاربرانی که از نام پلیس فتا سوء استفاده می‌کنند، گفت: برابر ماده 555 مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است دخالت دهد یا معرفی نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد، مجازات جعل را نیز خواهد داشت.
وی به کاربرانی که از نام و عنوان پلیس فتا سوء‌استفاده می‌کنند، هشدار داد: از انتشار شایعات در فضای سایبر خودداری کنند چرا که در صورت تکرار و گزارش هموطنان، پلیس فتا پس از شناسایی این کاربران، آنها را به اتهام سوء استفاده‌کنندگان از نام و عنوان پلیس فتا و تشویش اذهان عمومی به محاکم قضایی معرفی می کند.
سرهنگ آذردرخش مهم‌ترین رویکرد پلیس فتا ناجا را پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: پلیس فتا از زمان تاسیس تاکنون سعی کرده موضوع پیشگیری را همیشه در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
این مقام مسئول، اساس پیشگیری اجتماعی را اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای عموم جامعه دانست و افزود: از این رو تمامی هشدارها، مطالب آموزشی از قبیل مقاله، کلیپ‌های آموزشی، کروماکی و... تولید شده توسط پلیس فتا در سایت پلیس فتا به آدرس http://www.cyberpolice.ir  برای بازدید کاربران بارگذاری شده است.