kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

اعتراض‌های گسترده جهانی علیه محکومیت شیخ علی سلمان

صدور 4 سال زندان برای دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، اعتراض‌های داخلی بحرین و واکنش‌های انتقادی بین‌المللی را موجب شده است.

به گزارش فارس، در پی صدور حکم حبس چهارساله شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت «الوفاق» بحرین، آحاد مختلف ملت این کشور در همه مناطق دست به تظاهرات اعتراض‌آمیز زده و آزادی فوری این فعال سیاسی را خواستار شدند.
مأموران آل خلیفه تظاهرات روز سه‌شنبه مردمی را با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گازهای اشک‌آور به خشونت کشانده و با تعقیب معترضان با خودروهای زرهی، تظاهرات را متفرق کردند.
مأموران بحرینی همچنین تظاهرات مردم خشمگین شهرک «البلاد القدیم» زادگاه شیخ سلمان و چند منطقه دیگر واقع در غرب منامه را با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گازهای اشک‌آور سرکوب کردند.
علمای دینی بحرین اما با صدور بیانیه‌ای اقدام دادگاه بحرین در صدور این حکم را محکوم و تاکید کردند که این حکم فاقد وجاهت قانونی بوده و کاملا با منافع کشور در تضاد است. این حکم نه‌تنها هیچ کمکی به حل بحران سیاسی نمی‌کند بلکه شدت و مدت آن را افزایش خواهد داد.
«کریستوف شتریسر» کمیساریای حقوق بشر دولت آلمان هم با ابراز نگرانی از حکم صادره برای شیخ سلمان، بر لزوم «احترام به آزادی بیان و تکثرگرایی سیاسی در بحرین»، تاکید کرد و گفت که این حکم به مثابه ضربه دردناکی برای گفت‌وگوی ملی ضروری در این کشور است.
سازمان عدالت و حقوق بشر کانادا نیز حکم صادره برای شیخ سلمان را به شدت محکوم کرده و با ابراز نگرانی از رویه دستگاه قضایی بحرین در عدم توجه به توصیه‌های کمیته‌های سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر این سازمان، آزادی شیخ سلمان و سایر بازداشت شدگان سیاسی بحرین را خواستار شد.
سازمان عفو بین‌الملل نیز این حکم را نشانگر نادیده گرفتن دایمی حق آزادی بیان از سوی مقامات بحرینی دانسته و لغو فوری آن را خواستار شد.
ائتلاف 14 فوریه هم حکم صادره علیه دبیرکل جمعیت الوفاق را «سیاسی و ظالمانه» خواند و تاکید کرد که این حکم «حتی ارزش جوهری که با آن نگاشته شده را ندارد و قاضی دادگاه تنها نقش قرائت این حکم در دادگاه را داشت.»
«حسین پرویز» فعال سیاسی بحرین از انتقال شیخ سلمان به ساختمان شماره هفت زندان مرکزی «جو» و پیوستن وی به بند رهبران سیاسی مخالف این کشور خبر داد و به نقل از منابع آگاه و بازداشت سیاسی در زندان جو یادآور شد که شیخ سلمان در لحظه ورود به بند رهبران مخالف دولت آرام بوده و روحیه‌اش عالی بود. دبیرکل جمعیت الوفاق وقتی یکی از ملاقات‌کنندگان را در زندان می‌بیند از او می‌خواهد سلام و درودش را به ملت بحرین ابلاغ کند. طبق گزارش‌های منتشر شده سلمان همچنین از ملت بحرین خواسته به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز خود ادامه دهند.
حزب‌الله لبنان اما با صدور بیانیه‌ای این حکم را محکوم کرده آن را «سیاسی» و «براساس اتهامات به دور از حقیقت» خواند.
در این بیانیه آمده است که «این حکم، دور شدن رژیم آل خلیفه از ملت و آرمان‌ها و مطالبات و همچنین ظالمانه بودن احکام و دستگاه‌ قضایی این کشور را نشان می‌دهد.» حزب‌الله لبنان همچنین تاکید کرد که این حکم ارتباطی به دستگاه قضایی و قانون و عدالت ندارد بلکه حکمی «کینه‌توزانه و انتقام‌جویانه» است.
جمعیت الوفاق نیز در بیانیه‌ای حکم صادره علیه «شیخ علی سلمان» را «غیرقانونی» توصیف کرد و افزود: طبق اعلام وکلا و طبق گفته مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر و سازمان‌های حقوق بشر و عفو بین‌الملل این حکم باطل بوده و هیچ وجهه قانونی ندارد.
وزارت خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای از حکم زندان دادگاه بحرین علیه شیخ علی سلمان ابراز نگرانی کرد.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز اعلام کرد از دولت بحرین انتظار می‌رود با کسانی که خواسته‌هایی مسالمت‌جویانه دارند با عدالت رفتار شود.