kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹

سلیمان دمیرل درگذشت

«سلیمان دمیرل»، نهمین رئیس جمهور ترکیه، در سن 90 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، سلیمان دمیرل که طی سال‌های 1993 تا 2000 رئيس جمهور و هفت بار نخست وزیر ترکیه بود، صبح دیروز در بیمارستان و حین عمل جراحی جان سپرد.
زندگی سیاسی دمیرل 90 ساله، بیش از نیم قرن ادامه داشت. این مدت بر سر قدرت ماندن، از او یک سیاستمدار  فرصت‌طلب ساخت؛ به طوری که او یک زمان خود را ترقی‌خواه متمایل به اروپا جا می‌زد، زمانی با دولت خوشنام اسلامگرای «نجم‌الدین اربکان» همکاری می‌کرد و زمانی هم با توطئه کودتای نظامیان علیه اربکان همراه می‌شد.
«سلیمان گوندوغو دمیرل» نوامبر سال 1924 در جنوب غربی ترکیه دیده به جهان گشود. او پس از اخذ مدرک مهندسی عمران، بر ساخت سدهای بسیاری نظارت کرد و بعدها لقب «سلطان سدها» گرفت.
دمیرل سال‌ها نمایندگی یک شرکت آمریکایی مهندسی و ماشین‌آلات موسوم به «موریسون کنودسن» را بر عهده داشت و به همین خاطر، چپ‌گراهای ترکیه او را «موریسون دمیرل» لقب داده بودند.
پس از کودتای سال 1960، نظامیان ترکیه متوجه جاه‌طلبی‌های سیاسی دمیرل شدند و به همین خاطر، او را در سال 1965 نخست‌وزیر کردند تا بتوانند بر دولت کنترل کنند. در این زمان دمیرل 40 سال سن داشت.
دمیرل که می‌ترسید سرنوشت «عدنان مندردس» نخست وزیری که توسط نظامیان سرنگون و به دار آویخته شد، را پیدا کند، به همکاری با نظامیان روی آورد. با این حال، خشونت و ترور و آدم‌ربایی در کشور باعث شد در مارس 1971 (فروردین 1350) او استعفا دهد. پس از این نیز سه بار نخست‌وزیر شد. کل این دوران ترکیه با بحران اقتصادی روبرو بود.
در سال 1993 که «توگورت اوزال» رئیس‌جمهور وقت ترکیه در پی حمله قلبی درگذشت، دمیرل به جای او به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ترکیه برگزیده شد و این ریاست جمهوری دمیرل تا سال 2000 ادامه داشت.
دمیرل و «نظمیه» (همسرش که در سال 2013 درگذشت) هیچ فرزندی نداشتند. سخنرانی‌های پرشور و حافظه قوی، دو ویژگی سلیمان دمیرل بود و همین دو ویژگی، در به قدرت رسیدن وی نقش پررنگی داشته‌اند.