kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۲۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵

وام 80 میلیون تومانی مسکن مشروط به سپرده‌گذاری 50 درصدی

براساس جدیدترین مصوبه شورای پول و اعتبار، وام مسکن برای خانه اولی‌ها، 80 میلیون تومان در تهران شد، البته پرداخت این تسهیلات مشروط به سپرده‌گذاری 50 درصدی است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن و ارتقاء قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن و به منظور تحقق سیاست‌های تنظیمی دولت جهت خروج غیرتورمی اقتصاد در رکود، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویستمین جلسه خود، موارد ذیل را تصویب کرد:
1- حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) از محل سپرده‌گذاری واجدین شرایط با حداقل دوره انتظار یک‌سال جهت اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل این حساب تشکیل می‌شود.
1-1 سقف فردی تسهیلات خرید مسکن به خانه اولی‌ها از محل این طرح در «شهر تهران»، «شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» به ترتیب به میزان 800، 600 و 400 میلیون ریال تعیین می‌شود.
1-2- نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این حساب 14 درصد تعیین می‌شود.
1-3- بانک مسکن در پذیرش سپرده‌گذاران و اعطای تسهیلات ملزم به رعایت تعادل منابع و مصارف حساب می‌باشد.
1-4- دوره بازپرداخت تسهیلات حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم حداکثر 12 سال می‌باشد.
تبصره 1: دستورالعمل اجرایی این مصوبه و نحوه تسهیم منابع در میان مناطق شهری توسط بانک مسکن تهیه و به تصویب بانک مرکزی خواهد رسید.
 سایر بانک‌ها غیر از بانک مسکن هم وام مسکن می‌دهند
2- شورای پول و اعتبار ضمن لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانک‌ها (لغو ماده 12 مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی مصوب دی ماه 1390) موافقت نمود، امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن توسط کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی از محل منابع خود در قالب سقف‌های ذیل فراهم شود:
شهر تهران 600 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی
شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 500 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی
سایر مناطق شهری 400 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی
تبصره: نرخ سود این تسهیلات براساس مصوبات شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. اعطای تسهیلات ساخت با رعایت سقف مشارکت مدنی بانک‌ها (حداکثر 80 درصد) خواهد بود.
ابلاغ وام 80 میلیونی خرید مسکن در ابتدای هفته آینده
رئيس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شورای پول و اعتبار ضمن لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانک‌ها که در گذشته تصویب شده بود موافقت کرد امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن علاوه بر بانک مسکن توسط همه بانکهای دولتی و خصوصی اعطا شود.
وی افزود: بر این اساس حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم ویژه خانه اولی‌ها از محل سپرده‌گذاری واجدان شرایط با حداقل دوره انتظار یکسال جهت اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل این حساب تاسیس می‌شود.
وی افزود: اعطای تسهیلات ساخت مسکن با رعایت سقف مشارکت مدنی بانک‌ها یعنی حداکثر 80 درصد خواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: این مصوبات ابتدای هفته آینده به همه بانک‌ها ابلاغ می‌شود و از زمان ابلاغ آن بانک‌ها می‌توانند این مصوبات را اجرا کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با این مصوبات شورای پول و اعتبار بخش مسکن از رکود فعلی خارج و وضعیت بهتری پیدا کند.
سپرده‌گذاری 50 درصدی
 شرط پرداخت
تسهیلات جدید مسکن
در همین راستا پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در تشریح این مصوبه شورای پول و اعتبار، اظهار داشت: طبق تصمیم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، خانه اولی‌ها برای دریافت تسهیلات 40، 60 و 80 میلیون تومانی خرید مسکن، باید سپرده‌گذاری 20 و 30 و 40 میلیون تومانی انجام دهند.
به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، متقاضیان بر این اساس می‌توانند با مراجعه به بانک‌های تجاری تقاضای خود برای دریافت این تسهیلات را ارائه دهند ضمن آنکه دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک‌های تجاری نیاز به سپرده‌گذاری ندارد و بانک‌های تجاری می‌توانند براساس مقدورات و منابع و مصارف خود این تسهیلات را ارائه کنند.
مصوبه جدید شورای پول و اعتبار ارتباطی به اوراق تسهیلات مسکن ندارد
علیرضا توکلی، رئيس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در این باره گفت: پیرو اطلاعیه‌ صادر شده از سوی بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات مسکن، موضوع مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، مربوط به دارندگان «حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم» بوده و این افزایش هیچ ارتباطی با اوراق تسهیلات مسکن که از محل سپرده‌های ممتاز بانک مسکن منتشر می‌شود ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار افزایش سقف وام مسکن را از محل راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بانک مسکن و سپرده‌گذاری متقاضیان در این صندوق در نظر گرفته است، این اقدام تاثیری بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن معامله شده در فرابورس نخواهد داشت.
هدف بانک مسکن در ارائه تسهیلات بانکی کسب سود حداکثری بوده است
همچنین روح‌ا... بیگی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش وام مسکن گفت: افزایش وام مسکن باید با ملاحظاتی صورت گیرد به دلیل اینکه افزایش وام مسکن می‌تواند به گرانی قیمت مسکن منجر شود.
نماینده مردم تکاب، میاندوآب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس قانون اساسی دولت باید شرایط خانه‌دار شدن مردم را فراهم آورد یکی از این راهکارها ارائه تسهیلات بانکی با شرایط آسان به خانوارها بوده، اما مسئله این است که سابقه نشان داده هدف بانک مسکن در این زمینه کسب سود حداکثری بوده است.
بیگی‌ئیلانلو افزود: باید توجه داشت بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی و تخصصی در موضوع مهم خانه‌دار کردن مردم، باید شرایط ساده‌ای را برای ارائه تسهیلات مسکن تعیین کند این در حالی است که در چند سال گذشته متقاضیان وام مسکن برای اخذ یک وام در حدود 40 میلیون تومانی مجبورند علاوه بر پرداخت هزینه بهره وام در طول بازپرداخت اقساط، حدود 7میلیون تومان نیز هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن کنند که طبیعتا این هزینه‌های بالا برای اخذ وام مسکن غیرقابل توجیه است.
این در حالی است که حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ایجاد گرانی این وام 80 میلیونی گفت: این اشکال وارد نیست زیرا وام به خانه اولی‌ها به طور دفعی اعطا نمی‌شود که کمبود مسکن را در پی داشته باشد. مردم باید برای دریافت وام سپرده‌گذاری کنند و این روند در یک بازه زمانی حداقل یکساله اتفاق می‌افتد.