kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶

یورش گسترده بسیج عراق برای نجات مردم رمادی از محاصره داعش

همزمان با تلاش گسترده تکفیری‌های داعش برای تصرف شهر رمادی، نیروهای بسیج مردمی عراق برای کمک به ساکنان این شهر وارد کارزار شدند.


این روزها خبرها در مورد اوضاع شهر رمادی در عراق بسیار متناقض است. برخی خبرها از سقوط کامل این شهر سنی‌نشین حکایت دارد و برخی خبرها بیانگر پیشروی نیروهای ارتش  عراق در این شهر است. البته این مسئله بسیار عجیب نیست چرا که یکی از تاکتیک‌های تروریست‌های داعش و حامیان مرتجع آنها تاکید بر جنگ روانی است و در استان الانبار نیز سعی دارند از این تاکتیک برای تضعیف روحیه ارتش عراق استفاده کنند. در میان این شایعات، دیروز خبر مهمی منتشر شد که می‌تواند سرنوشت جنگ را تغییر دهد  و آن ورود نیروهای مردمی به الرمادی برای پاکسازی این شهر است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از السومریه نیوز، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق از نیروهای بسیج مردمی عراق خواست که در کنار نیروهای مسلح و عشایر، خود را برای آزادسازی استان الانبار آماده کنند. «عبادی» تاکید کرد: «این تصمیم را در پاسخ به درخواست نیروهای محلی و شیوخ عشایر و روحانیان استان اتخاذ کرده است.» تلویزیون عراق نیز اعلام کرد که «عبادی» به نیروهای نظامی دستور داده است تا پست‌های خود را در استان الانبار رها نکنند.
شورای استان الانبار اما روز یکشنبه به مشارکت نیروهای داوطلب مردمی برای آزادسازی استان الانبار از دست گروه تروریستی داعش رای داد. این در حالی است که «یوسف الکلابی» سخنگوی امنیتی نیروهای داوطلب مردمی عراق گفته بود که این نیروها برای ورود به استان الانبار و آزادسازی آن از دست داعش آماده هستند، اما هرگونه اقدام در این زمینه، منوط به دستور  نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح خواهد بود.
یک منبع امنیتی در فرماندهی عملیات الانبار عراق هم از ورود 60 هزار نفر از بسیج نیروهای مردمی به پایگاه هوایی «الحبانیه» در شرق شهر الرمادی خبر داد.
 این منبع افزود: «نیروهای داوطلب مردمی به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح وارد این پایگاه شده‌اند و همزمان آمادگی‌ها برای آغاز عملیات گسترده به منظور بازپس‌گیری مناطقی در رمادی که گروه تروریستی داعش بر آن تسلط یافته، در حال انجام است.»
 وی در ادامه گفت: «در حال حاضر آمادگی‌های امنیتی گسترده‌ا‌ی برای ارزیابی اوضاع امنیتی و حمله به شهر رمادی از محورهای مختلف به منظور پاکسازی کامل آن و نیز شکست محاصره یگان‌های نظامی موجود در مناطق مختلف این شهر در حال انجام است.»
هادی العامری
 وارد رمادی شد
از سوی دیگر پایگاه خبری المسله عراق به نقل از برخی منابع امنیتی از ورود «هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر عراق و از فرماندهان نيروهاي بسيج مردمي به شهر الانبار برای فرماندهی عملیات پاکسازی این شهر خبر داده است. نیروهای مردمی غالباً شیعیان عراق هستند و در عملیات آزادی‌سازی استان صلاح‌الدین نقش مهمی ایفا کردند. البته در بین این نیروها تعداد نسبتاً زیادی از اهل سنت نیز وجود دارد که در کنار یکدیگر علیه تکفیری‌ها می‌جنگند.
در همین حال «کریم النوری» سخنگوی کمیته‌های داوطلب مردمی عراق تاکید کرد: «حوادثی که در طی روزهای اخیر اتفاق افتاد، اهمیت فعالیت کمیته‌‌های مردمی و قدرت ضربه زدن به تروریست‌ها مبتنی بر امنیت ملی عراق را مورد تاکید قرار داد.»
وی دعوت فرمانده کل نیروهای مسلح از بسیج مردمی را «به موقع»  دانست و تاکید کرد: «این دعوت داعش را متزلزل می‌‌کند.» وی ادامه داد: «اظهارات برخی شخصیت‌های اربیل و اردن که عاشق شبکه‌های تلویزیونی هستند، مبنی بر اینکه عشایر عراق سلاح در اختیار ندارند، تاثیر زیادی در تشدید حملات تکفیری‌ها به رمادی داشت و پیام مهمی به داعش داد که آنها وارد شهر شوند.» سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق تعیین تکلیف درگیری‌ها در رمادی را بسیار زود خواند و تاکید کرد که این درگیری‌ها نسبت به صلاح‌الدین از پیچیدگی کمتری برخوردار است.
پنتاگون: رمادی
 سقوط نکرده است
اخبار ضد و نقیضی از تسلط تروریست‌های داعش به شهر رمادی، واقع در 100 کیلومتری بغداد همچنان جریان دارد. در واکنش به این خبر، «صهیب الراوی» استاندار الانبار اعلام کرد: «اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر سقوط رمادی صحت ندارد.» وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، نیز با رد بیانیه گروه تروریستی داعش مبنی بر سقوط کامل شهر «رمادی» اعلام کرد در حال نظارت و بررسی گزارش‌هایی است که درخصوص ادامه درگیری‌ها منتشر می‌شود.
برکناری فرمانده نیروهای واکنش سریع در «الانبار»
به گزارش فارس، یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق، دیروز اعلام کرد که «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، دستور برکناری فرماندهی تیپ نیروهای واکنش سریع در استان الانبار را صادر کرد. به نوشته «شفق نیوز»، «عبادی»،  «موسی کاطع فالح» را از پست فرماندهی تیپ نیروهای واکنش سریع در الانبار به دلیل بحران ایجاد شده در مرکز این استان و  منطقه «الکرمه» برکنار کرده است.
سایر رویدادها
*«جب بوش» یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری، ضمن انتقاد از سیاست‌های «باراک اوباما» در خاورمیانه تاکید کرد که سیاست‌های وی موجب گسترش داعش در سراسر منطقه شده است.
*‌ تکفیری‌های داعش با کمک 17 خودروی بمب‌گذاری شده، ساختمان استانداری الانبار را تصرف کردند.
* سخنگوی استانداری الانبار  اعلام کرد: «حدود 500 نفر در الرمادی کشته شدند.»