kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۳۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸

صبر قبایل یمنی تمام شد/ تشدید حملات انقلابیون به خاک عربستان

همزمان با تشدید حملات وحشیانه عربستان به خاک یمن، قبایل یمنی هم حملات خود را علیه مواضع سعودی‌ها تشدید کردند.


قبایل یمنی همزمان با حفظ مناطق تحت سیطره خود در داخل خاک عربستان، درباره حملات شدیدتر به عمق خاک این کشور در صورت ادامه حملات هوایی، به ریاض هشدار دادند. به گزارش فارس، شیخ «علی سنان الغولی» از شیوخ برجسته استان «عمران» یمن در این باره گفت: «ملت یمن و قبایل این کشور دیگر بیش از این، در برابر تجاوز و محاصره تحمیلی اعمال شده از سوی عربستان و هم‌پیمانانش صبر نخواهند کرد.» وی در گفت‌وگو با خبرگزاری یمنی «خبر» اظهار داشت:‌«عربستان از حالت عادی خارج شده و تمامی حرمت‌ها را شکسته است. حوادث جاری در صعده و سایر شهرهای یمن، گواه همین مسئله است.» این شیخ یمنی در ادامه درباره تبدیل شدن جنگ کنونی یمن به سناریوی مشابه جنگ هشت ساله عراق و ایران، هشدار داد و گفت:‌«یمن به قبایل و مردانش و عزم‌های راسخش معروف است و همه می‌دانند که این کشور شکست نخورده و نخواهد خورد.»
طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده قبایل این کشور بر برخی مناطق عربستان تسلط یافته‌اند. قبایل یمنی پس از درگیری‌های شدید، منطقه «جبل تویلق» را که مشرف به شهر «الخوبه» و برخی دیگر از روستاهای منطقه «جیزان» در عربستان است را نیز تحت سیطره خود درآوردند.
 همچنین دیروز منابع آگاه محلی یمن به شبکه «المیادین» خبر دادند:‌«قبایل یمنی موفق شدند کنترل کوه «الردیف» در «جازان» واقع در جنوب غرب عربستان سعودی را به دست گیرند.» در عین حال قبایل یمنی هشدار دادند:‌«ادامه حملات هوایی عربستان آنها را وادار می‌کند عمق خاک این کشور را با سلاح‌های پیشرفته هدف قرار دهند.» شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز دیروز در خبری فوری اعلام کرد: «چندین خمپاره به سوی زندان مرکزی در شهر «نجران» واقع در خاک عربستان سعودی شلیک شده است.» دیروز انقلابیون موفق شدند یک جنگنده ائتلاف سعودی را نیز حین بمباران صعده، هدف قرار داده و سرنگون کنند. این جنگنده متعلق به کشور مغرب بود.
«حسین المسقطی» یکی از فرماندهان ارتش یمن اما در گفت‌وگو با تسنیم، از «توطئه عربستان» در عدن پرده برداشت و گفت:‌«هدف اصلی آشوب در شهر عدن، که توسط عربستان پشتیبانی می‌شود، تجزیه منطقه جنوبی یمن و دسترسی به آبهای آزاد است.» وی گفت:‌«نیروهای مردمی یمن آماده ورود سعودی‌ها هستند تا به همگان قدرت خود را نشان دهند، بدون شک سعودی‌ها وارد یمن نخواهند شد، آنها نیروهای دیگر کشورها را به یمن می‌فرستند؛ چرا که سعودی‌ها از ملت خود ترس دارند که انقلابی در داخل عربستان صورت نگیرد.»
ادامه تجاوز سعودی‌ها
اما در ادامه تجاوز جنگنده‌های رژیم سعودی به یمن، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری آل‌سعود از ادامه حملات توپخانه ارتش عربستان به مناطق مرزی یمن خبر داد. سرتیپ «احمد عسیری» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، این حملات را در واکنش به پرتاب موشک کاتیوشا از خاک یمن به شهر نجران عربستان و زخمی شدن سه زن بیان کرد! آن هم در حالی که از آغاز تجاوز به یمن براساس آمار سازمان ملل، تاکنون حدود یک هزار و 400 تن از مردم بی‌دفاع یمن از جمله زنان و کودکان شهید و هزاران تن دیگر مجروح شده‌اند. (البته آمار واقعی بیش از سه هزار شهید است.)
در همین حال، پس از اعلام رسمی ریاض برای هدف قرار دادن «تمامی» اهداف در استان صعده اعم از نظامی و غیرنظامی، اوضاع استان صعده در شرایط اضطراری قرار گرفته است. بیانیه وزارت بهداشت یمن حاکی است که 13 بیمارستان در استان صعده بر اثر این حملات ویران شده است. منابع یمنی همچنین اعلام کرده‌اند، بیش از 100 هزار نفر از مردم صعده آواره شده‌اند. دیروز نیز سعودی‌ها در ادامه حملات خود به یمن منطقه «القمع» در استان صعده را هدف بیش از 130 بار مورد حمله موشکی قرار داد. از سوی دیگر جنگنده‌های متجاوز سعودی منطقه «جعوله» در استان لحج را بمباران کردند. در این حملات فرودگاه بین‌المللی صنعا مجدداً بمباران شد. این در حالی است که هماهنگ‌کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد در یمن اعلام کرد: «حملات هوایی عربستان به شهر صعده نقض قوانین بین‌المللی است.»
سایر رویدادها
*  مالزی ادعای ریاض در خصوص ورود نخستین گروه از نظامیان این کشور به عربستان برای مشارکت در تجاوز به یمن را رد و تاکید کرد این نیروها برای کمک به تخلیه نیروهای غیرنظامی به منطقه اعزام شده‌اند.
* «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن روز یکشنبه برای نخستین بار اتحاد و همبستگی خود را با جنبش انصارالله یمن اعلام کرد.
* ساکنان محلی در شهرک راهبردی کریتر در استان عدن اعلام کردند که این شهرک پس از 40 روز نبرد سخت، به کنترل نیروهای جنبش مردمی انصارالله درآمده است.