kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

دولت کالای داخلی مصرف نمی‌کند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت به عنوان مصرف‌کننده‌ای بزرگ، از کالای ایرانی استفاده نمی‌کند.

به گزارش  فارس، ابوالفضل حجازی در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در واقع راهی برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و رسیدن به بهبود تولید داخلی و فرهنگ‌سازی درخصوص مصرف کالای ایرانی است.
وی اظهار کرد: در زمینه تولید هماهنگی خوبی بین دولت و بخش خصوصی به وجود آمده و در جامعه نیز اعتماد وسیعی به وجود آمده و در همه زمینه‌ها رشد تولید داریم. ما در تولید موفق بوده‌ایم، اما کامل نشده‌ایم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در انتقاد از عدم مصرف کالای ایرانی در حمایت از تولید گفت: دولتی‌ها علی‌رغم اینکه بزرگترین مصرف‌کننده هستند از کالای ایرانی استفاده نمی‌کنند.
حجازی افزود: وقتی واحدهای تولیدی در شیفت‌های هشت ساعته فقط چهار ساعت تولید دارند هزینه‌های تولیدش بالا می‌رود و درست در همین شرایط مالیات 9 درصدی اتفاق می‌افتد که درست نیست، در حالی که این مالیات یک تا دو درصد ارزش افزوده برای مصرف‌کننده بود و نه برای تولیدی که این رقابت‌ با کالای خارجی را هم سخت می‌کند.
وی تصریح کرد: بانکها باید تعاملات بیشتری با واحدهای تولیدی داشته باشند، اما عملا این‌گونه نیست و تجار ما السی‌هایی با بعضی کشورها دارند که می‌توانند به صورت یکساله آن را پرداخت کنند اما بانک مرکزی این شرایط را فراهم نمی‌کند.
در همین حال رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به اینکه زمینه‌ها در تولید را دولت‌ها فراهم می‌کنند گفت: تا زمانی که اقتصاد ما شفاف، آزاد و رقابتی نباشد به هیچ‌وجه به جایی نمی‌رسیم نه به اقتصاد مقاومتی و نه به تولید چرا که آدم‌ها در شرایط شفاف رشد می‌کنند و این وظیفه مردم نیست.
مجیدرضا حریری ادامه داد: دولت‌های مداخله‌گر اعتماد به نفس و ارزش دیگران را پایین می‌آورند و اجازه نمی‌دهند که بخش خصوصی تصمیمات درست مدیریتی بگیرد.
همچنین  مؤید حسینی‌صدر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مشکلات تولید گفت: در کشور ما کسی که بتواند در تولید حرف آخر را بزند نداریم و هر کس ساز خودش را می‌زند، وزارت صنایع کار خودش را می‌کند، جهاد گاهی مستقل برای خودش تصمیمی می‌گیرد، گمرک کار خودش را می‌کند مجلس هم همین‌طور که همه اینها ناشی از این می‌شود که یک استراتژی و راه‌حلی واحد برای تولید وجود ندارد.
حسینی‌صدر درپایان افزود: دولت به صورت چابک و چالاک مشکلات را رصد نمی‌کند و از طرفی بخش خصوصی هم بی‌تفاوت می‌گذارد بحران زیاد شود و فکر می‌کنند، اگر به مجلس مراجعه کنند مشکل حل می‌شود، در حالی که باید مشکل به طور سیستمی حل شود به عنوان مثال در هیچ کجای دنیا تولید با بهره بانکی بالا دوام نمی‌آورد.
محمد فاطمیان، مدیرکل صنایع و معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات تولید گفت: 130هزار قانون و دستورالعمل در کشور وجود دارد. بسیاری از قوانین واقعا دست و پاگیر و مخل تولید هستند از نگاه ما صنعت تجارت و معدن تنها زمانی می‌تواند به تولید مطلوب برسد که عزمی ملی در آن دخالت کند و جاهایی که قانون احتیاج به جرح و تعدیل دارد انعطاف لازم وجود داشته باشد.
حجازی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز با تایید مطلب فاطمیان افزود: قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر که در سالهای گذشته به تولید تحمیل شده است. مساله این است که در جاهایی که بخش خصوصی می‌تواند کارهایی انجام دهد دولت مداخله نکند. در حال حاضر مواد خام گران‌تر از کالای ساخته شده است و چند سال است دولت تعهداتی که می‌بایست به صادرکنندگان می‌داده هنوز نپذیرفته است.