kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷

ترک میز مذاکره از سوی ایران کابوس 150 عضو کنگره آمریکا

صد و پنجاه نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما ضمن اعتراف به بی‌فایده بودن حمله نظامی به ‌ایران تاکید کرده‌اند که تیم آمریکایی مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام برسانند.

۱۵۰ نماینده دموکرات کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای خطاب به «باراک اوباما» رئیس جمهور ‌این کشور حمایت خود را از مذاکرات هسته‌ای اعلام کردند.
در بخشی از نامه فوق آمده است: یک حمله نظامی ممکن است پیشرفت هسته‌ای ‌ایران را در بهترین حالت دو تا سه سال به عقب بیندازد، ‌این مدت زمان بسیار کمتر از زمانی است که توافقنامه هسته‌ای مورد مذاکره 1+5 با ‌ایران آن را پوشش می‌دهد.
در ادامه نامه آمده است: اگر آمریکا بخواهد مذاکرات را ترک کند یا ‌اینکه باعث فروپاشی آن شود، ‌ایران نیز به ‌احتمال زیاد تصمیم خواهد گرفت تا به برنامه هسته‌ای خود بدون محدودیت و نظارت سرعت بخشد.
نمایندگان کنگره در بخش دیگری از نامه فوق تاکید کرده‌اند: ما مصرّانه از شما می‌خواهیم که در ‌این مسیر بمانید و کار درباره چارچوب توافقنامه سیاسی را ادامه دهید.
 درخواست وضع تحریم‌های «حقوق بشری» علیه‌ایران
به گزارش فارس،یک نهاد فدرال آمریکایی خواستار وضع تحریم‌های جدید «حقوق بشری» علیه ‌ایران شد.
«کمیسیون آمریکایی آزادی‌های مذهبی کشورها» که یک نهاد دولت فدرال آمریکا است در گزارش سال 2015 خود با ادعاهایی غیرمستند که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع غیرمعتبر و مغرضانه جمع‌آوری شده است از باراک اوباما خواست برای انجام‌ این اقدام پیشقدم شود.
 تفاهم لوزان
یک معامله خوب است
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با بلومبرگ با اشاره به تفاهم لوزان گفت: کاملا خوشبین هستم که ما یک معامله خوب را خواهیم داشت.
مونیز افزود: رژیم کاملا سختگیرانه‌ای برای بازرسی از ‌ایران برای مدت زمان ۲۰ سال و بیشتر طراحی شده است.
وی در ادامه گفت: اگر در تاریخ سی‌ام ژوئن بر سر همه مسائل توافق نشود، در چنین شرایطی کنگره اقداماتی خواهد داشت.
به گزارش تسنیم، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار اعمال تغییراتی در «طرح بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» هستند که روز پنجشنبه در مجلس سنا به تصویب رسید.
برخی از قانونگذاران مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن انتقاد از متن طرح فعلی از رایزنی‌هایی غیررسمی برای در نظر گرفتن راه‌هایی برای اضافه کردن متمم به‌این طرح خبر داده‌اند.
پیش از‌این، متمم پیشنهادی «تام کاتن» و «مارکو روبیو»  سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار آن بود که دولت آمریکا با انجام بازرسی‌های «در هر زمان و هر مکان» به کنگره اطمینان خاطر بدهد که ‌ایران به دنبال دست‌یابی به سلاح‌های اتمی نیست.
«روبیو»، علاوه بر‌این، متممی را پیشنهاد کرد که توافق هسته‌ای با ‌ایران را به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ‌ایران مشروط کرده بود.
این متمم‌ها در سنای آمریکا تصویب نشد.
 احتمال تمدید زمان مذاکرات
«مجید تخت‌روانچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که حتی قبل از ۱۰ تیر به نتیجه برسیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد که چه بهتر. اگر نشد ‌این امکان وجود دارد تا با هماهنگی با طرف مقابل زمان را تمدید کنیم. ما خودمان را تحت فشار زمان قرار نمی‌دهیم.
تخت روانچی افزود: بر اساس راه حلی که به آن رسیده‌ایم به فاصله کوتاهی بعد از توافق جامع، شورای امنیت سازمان ملل توافق را تایید خواهد کرد. در توافق جامع جدول زمانی اجرای تعهدات طرفین کاملا روشن بیان شده است. یعنی دقیقا مشخص است که طرفین چه اقدامی را در چه زمانی انجام خواهند داد. ما همواره تاکید کرده‌ایم که باید بین زمان اجرای تعهدات دو طرف توازن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر اصل همزمانی باید رعایت شود.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی و به ویژه در طول جنگ تحمیلی ملت ‌ایران نشان داده که با تهدید میدان را خالی نمی‌کند و هر جا لازم بوده تهدید را با تهدید پاسخ داده است. الان نیز به کسی اجازه نخواهیم داد بخواهد با زبان تهدید با ملت ‌ایران صحبت کند. ما در مذاکرات اجازه نداده‌ایم که آمریکا از زبان تهدید استفاده کند. خودشان هم می‌دانند که نباید به‌این موضوع حتی فکر کنند.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه گفت: حالا برای مصرف داخلی و یا خوش‌آمد صهیونیست‌ها و یا برخی دیگر هر چند وقت یک بار از ‌این ادبیات استفاده می‌کنند. البته‌‌ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما در زیر شبح تهدید مذاکره نخواهیم کرد و به آن‌ها اجازه نخواهیم داد تا حتی به صورت غیرمستقیم با زبان تهدید با ما صحبت کنند کما ‌اینکه تاکنون چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نداده‌ایم.
تخت روانچی افزود: در مورد مصوبه اخیر سنای آمریکا عرض کنم که فرآیند تعاملات داخلی در کشور‌ها به خودشان مربوط است.ما با نمایندگان۶ کشور مذاکره می‌کنیم. حالا‌این دولت‌ها در سیستم داخلی خود از چه مسیر‌هایی باید عبور کنند به خودشان مربوط است. ما دولت‌ها را مسئول اجرای تعهدات‌شان می‌دانیم. وقتی شورای امنیت سازمان ملل توافق جامع را تایید کند اجرای آن بر اساس حقوق بین‌الملل برای همه دولت‌های فعلی و آینده ‌این کشور‌ها لازم‌الاجرا است.
 گزارش هسته‌ای
 به شورای همکاری
خلیج فارس
به گزارش خبرگزاری‌ها، «جان کری» وزیر امورخارجه و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در پاریس با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار کردند. رسانه‌های خبری، همزمانی حضور مونیز و کری را بیانگر گزارش آنها به مقامات عربی درباره مذاکرات هسته‌ای با ‌ایران عنوان کردند.
از سوی دیگر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: مسکو متعهد به توافقی است که حقوق هسته‌ای ‌ایران را تضمین کند.
ریابکوف تصریح کرد: روسیه مخالف تحریم‌ها و فشارهای یکجانبه علیه تهران است.