kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
نمایندگان در گفت و گو با کیهان مطرح کردند

طرح 3 فوریتی مجلس توقف مذاکرات تا پایان تهدیدها

نمایندگان مجلس در گفت و گو با کیهان ضمن تاکید بر حفظ عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی از طرحی سه فوریتی خبر دادند که در صورت تصویب نهایی مذاکرات تا پایان تهدیدها متوقف خواهد شد.

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل استفاده مقامات آمریکایی از زبان تهدید شکستن روحیه مقاومت ملت ایران است تا این ملت نتواند الگویی برای جبهه مقاومت باشد.
وی با بیان اینکه تهدید مداوم ایران برای زیر سوال بردن عزت و هیمنه ایران است گفت: آنان می‌خواهند درب مراکز نظامی ایران برای بازرسی‌های گسترده باز شود که پاسخ ایران به این درخواست همان سرب داغ خواهد بود.
کریمی قدوسی با اشاره به ناراحتی و عصبانیت شدید نمایندگان ملت از این ادبیات اظهار داشت: نمایندگان طرحی سه فوریتی را آماده کرده‌اند که هفته آینده مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب خواهد رسید.
وی ادامه داد: براساس این طرح مذاکرات هسته‌ای تا پایان ادبیات تهدید آمیز طرف آمریکایی تعلیق خواهد شد و پایان این ادبیات باید در یک بیانیه رسمی اعلام شود.
نماینده مشهد با بیان اینکه اظهارات اخیر رهبرمعظم انقلاب مبنی بر اینکه « مذاکره زیر شبح تهدید را قبول ندارند » یک حکم حکومتی است گفت: همان گونه که فتوای رهبر معظم انقلاب درباره تحریم ساخت سلاح هسته‌ای مورد استناد قرار می‌گیرد حکم ایشان درباره قبول نداشتن مذاکره زیر شبح تهدید نیز باید عملی شده و مذاکرات از همین هفته تا پایان رسمی تهدید‌ها تعلیق شود.
در صورت تعلیق مذاکرات
 ملت ایران سود خواهد کرد
دکتر علیرضا منظری توکلی نماینده بافت نیز در گفت و گو با کیهان با اشاره به اینکه تعلیق مذاکرات به نفع ملت ایران است گفت: آمریکا دارای خوی استکباری است و مستکبرین در صورت یک قدم عقب نشینی شما صدها قدم جلو خواهند آمد.
وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران باید براساس سه مولفه اساسی عزت، حکمت و مصلحت تعریف و پیاده شود گفت: اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مذاکره زیر شبح تهدید را قبول ندارند مسیر را به وزارت خارجه نشان داد .
منظری توکلی گفت: تهدیدهای آمریکا بیشتر مصرف داخلی داشته و مذاکره کنندگان باید به این موضوع آگاهی داشته باشند و به صورت متقابل پاسخ این تهدیدها را بدهند.
نماینده بافت با بیان اینکه فرمایشات رهبری شفاف و روشن است افزود: باید نسبت به تعلیق مذاکرات اقدام شود و در این صورت ملت ایران قطعا سود کرده و آمریکا نیز عقب نشینی می‌کند.
تهدید آمریکا یک مانور پوچ است
منصور حقیقت پور نماینده اردبیل نیز در گفت‌وگو با کیهان ضمن تقسیم واکنش‌های دولت‌ها در عرصه جهانی به قدرت و مانور قدرت افزود: کشورهای قوی در مقابل دشمنان خود صف‌آرایی کرده و اقدام می‌کنند و در مقابل گروهی از دولت‌ها نیز هستند که علی‌رغم فقدان قدرت دست به مانور قدرت می‌زنند تا دشمنان خود را بترسانند، این اقدام آنان یک مانور توخالی و پوچ بیشتر نیست.
وی با اشاره به اینکه ما باید شکرگذار رهبران الهی خود از امیرالمومنین تا رهبر معظم‌انقلاب باشیم گفت: بیانات رهبر انقلاب همانند فرمایشات امام حسین در روز عاشورا بود که فرمودند زیر بار ذلت نخواهیم رفت.
حقیقت پور در ادامه به این سخن اوباما که ایران در هشت سال جنگ نشان داده که اهل عقب نشینی نبوده و مقاومت می‌کند اظهار داشت: آنان می‌دانند که در مقابل توان بازدارنده ایران کاری نمی‌توانند بکنند عرصه مذاکره نیز عرصه منطق و استدلال است و چون دارای استدلال و منطق نیستند دست به تهدید و مانور قدرت پوچ می‌زنند.
نماینده اردبیل همچنین گفت: ملت ایران هر کجا که احساس کند عزتش زیر سوال می‌رود بی‌درنگ میز مذاکره را ترک خواهد کرد.
اظهارات رهبری
یک ابلاغیه رسمی است
مهدی دوات گری نماینده مراغه نیز  در گفت‌وگو با کیهان ضمن تاکید بر اینکه اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مذاکره زیر شبح تهدید مورد قبول نیست یک ابلاغیه رسمی به هیئت مذاکره‌کننده است گفت: استفاده از زبان تهدید عرف رایج ادبیات سیاسی آمریکا است.
وی ادامه داد: سیاستمداران آمریکایی هر وقت نتوانند خواسته‌های خود را بر طرف مقابل تحمیل کنند از زبان تهدید استفاده می‌کنند .
دوات گری گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب را باید ابلاغیه رسمی به دولت قلمداد کرد و از دولت انتظار داریم در صورت تداوم ادبیات  تهدید از سوی آمریکایی‌ها زیر بار نرفته و با قدرت برخورد کنند.
طرح دو فوریتی مجلس
 برای نظارت بر توافق هسته‌ای
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت و گو با تسنیم از تهیه طرح دوفوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای با امضای بیش از ۶۰ تن از بهارستان‌نشینان خبر داد و گفت: با تکمیل امضاها به ۱۵۰ امضای نمایندگان مجلس، این طرح تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.
سیدحسین نقوی‌حسینی با بیان اینکه  این طرح دارای یک ماده واحده و 2 تبصره می‌باشد افزود:  تاکنون بیش از 60 امضا برای طرح دوفوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای جمع‌آوری شده است که به‌طور قطع تعداد امضاهای این طرح به بیش از 150 امضا خواهد رسید که پس از تکمیل شدن امضاها، این طرح را تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهیم کرد.
طراح طرح دوفوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای با اشاره به جزئیات این طرح، اظهار داشت: براساس این طرح، اولاً توافق باید در مجلس تصویب شود و ثانیاً هیئتی از مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای توافق احتمالی نظارت داشته باشد و گزارش آن را هر 3 ماه یک‌ بار به اطلاع مردم و هیئت رئیسه مجلس برساند.