kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
یک محقق محیط زیست:

کاشت درختان بی‌ثمر وارداتی منجر به مرگ جنگل‌های خوزستان می‌شود

یک محقق محیط زیست با بیان اینکه درختان بی‌ثمر وارداتی‌اند، خاطرنشان کرد: با واردات این درختان علاوه بر هزینه‌بر بودن کاشت، داشت و برداشت باعث نابودی گیاهان و مراتع بومی خود شده‌ایم و می‌بینیم گونه‌های حیوانی ما نیز وارد دوره انقراض شده‌اند.
اهواز- خبرنگار کیهان:

نرگس مجتهد نجفی گفت: دخالت‌های غیرطبیعی در محیط‌زیست غیرکارشناسانه است. اینکه می‌گویند درختان میوه‌دار مصرف آب بیشتری دارند درست نیست و باید گفت که نیاز آبی درختان بی‌ثمر بیشتر از درختان میوه‌دار است.
وی افزود: درخت کهور و کنوکارپوس گونه مهاجم دنیا نام‌گذاری شده و کشورهای عربی میلیاردها دلار برای مقابله با آن هزینه کرده‌اند در حالیکه 90 درصد پوشش گیاهی استان را این درختان تشکیل داده‌اند. این اقدامات در جهت احیای جنگل نیست بلکه مرگ جنگل‌های استان را باعث شده است.
این پژوهش‌گر محیط‌زیست در خصوص وضعیت نامناسب و بد منظره محیط زیست استان با بیان اینکه درختان کهور، کنوکارپوس، اکالیپتوس و دیگر گیاهان و گونه‌هایی که در پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز خوزستان به عنوان طرح‌های بیابان‌زایی جهت تلطیف هوا کشت می‌شود، گفت: این درختان غیرمثمر جز آلودگی هوا و تولید ریزگردها اثر دیگری ندارند و با خاصیت دگرآسیبی، گیاهان اطراف را نیز نابود می‌کنند.
مجتهد نجفی ادامه داد: این نوع درختان فاقد رطوبت بوده و با خشک نگه‌داشتن هوای اطراف خود مانع تشکیل ابرهای باران‌زا می‌شوند و با خاصیت پوست‌ریزی برگ‌هایشان در زمان گرده‌افشانی گرده‌هایشان را وارد هوا می‌کنند.
وی در خصوص مالچ‌پاشی‌هایی که جهت مقابله با ریزگردهای استان انجام می‌شود، توضیح داد:‌ این مالچ‌های تیره‌رنگ بر اثر تابش خورشید و وزش باد پس از چند سال، مواد شیمیایی و آلوده از جنگ را به صورت گاز و بخار وارد هوا می‌کنند و خود عامل آلودگی بیشتر هوا می‌شوند.
این محقق راه‌حل برون‌رفت از مشکلات زیست‌محیطی از جمله ریزگردها را کاشت درختان بومی از جمله نخل، انگور، انار و صدر عنوان کرد.
مجتهد نجفی در خصوص مضرات درختان غیرمثمر اظهار کرد: این درختان، گازهای سمی از جمله اکسید نیتروژن را وارد هوا می‌کنند و منجر به خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌شوند.