kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵

نخست وزیر عراق 300 افسر ارتش را بازنشسته کرد

حیدرالعبادی همزمان با پیشروی عملیات الانبار، 300 افسر وابسته به وزارت دفاع را در راستای ترمیم ساختار سرویس‌های امنیتی و دفاعی عراق، به طور زودهنگام بازنشسته اعلام کرد.


در حالی که ارتش عراق پس از آزادسازی تکریت خود را برای پاکسازی دیگر مناطق عراق به ویژه الانبار آماده کرده، و اقدامات اولیه این امر نیز انجام شده است، نخست وزیر این کشور در راستای «ترمیم ساختار نظامی» عراق صدها تن از افسران ارتش را بازنشسته کرد. به گزارش فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، دیروز بیش از 300 افسر وزارت دفاع را بازنشسته کرد. در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق آمده است: «فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، بیش از 300 افسر را بازنشسته اعلام کرده است. این تصمیم در چارچوب طرح بازسازی ساختار ارتش عراق و فعال و شایسته‌تر کردن آن در مقابله با تهدیدهای موجود علیه عراق و دفاع از امنیت ملی اتخاذ شده است.»
«العبادی» از زمان تصدی پست نخست‌وزیری تاکنون در راستای پاکسازی ارتش و مراکز امنیتی عراق شمار زیادی از افسران ارشد ارتش عراق  را از کار برکنار و یا بازنشسته زودهنگام اعلام کرده است.
خیانت برخی از باقی‌مانده‌های حزب بعث یکی از دلایل مهم تجاوز داعش به عراق است.  از سوی دیگر«طه عبدالغنی» عضو شورای استانداری الانبار در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «السومریه» گفت: «موضع رسمی استانداری الانبار، استقبال از هر نیروی عراقی و ملی برای مبارزه با داعش زیر پرچم نیروهای مسلح عراقی است.» وی افزود: «داعش امروز بر 5 منطقه از 8 منطقه اصلی الانبار سیطره دارد و آزادی کل این استان بین 45 تا 60 روز طول خواهد کشید. »
همچنین «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد:«بغداد برای آزادی الانبار و مردم آن، مصمم است.» در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است:«العبادی در دیدار با جمعی از شیوخ عشایر و شخصیت‌های الانبار، خواستار پایداری مردم این استان در مقابل داعش شد و تاکید کرد که این پایداری آسان نیست و به فداکاری، تلاش و قربانی شدن نیاز دارد.»
 وی در ادامه بر اهمیت جنگ روانی در نبرد الانبار تاکید کرد و گفت: «دو سوم این جنگ روانی و یک سوم آن، نظامی است. برخی شایعات و اخبار کذب به طور هدفمند مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و به نتایجی منفی منجر می‌شود.
این در حالی است که داعش در هم شکسته است و ما قطعا پیروز میدان هستیم و سراسر سرزمینمان را از لوث وجود تکفیری‌ها پاک می‌کنیم.»
نخست‌وزیر عراق چهارشنبه (19 فروردین 94) به پایگاه نظامی «الحبانیة» در استان الانبار رفت و از آنجا، آغاز عملیات بزرگ آزادسازی الانبار را اعلام کرد.