کد خبر: ۴۱۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
برخلاف وعده داده شده صورت گرفت

افزایش مضاعف قیمت‌ها به دنبال گرانی رسمی خودرو

خودروسازان برخلاف وعده داده شده، قیمت محصولات خود را افزایش دادند که این مسئله بازار را دچار تلاطم کرد.

به گزارش مهر، اگرچه بسیاری از مشتریان به دلیل رکودی که در سال 93 بر بازار خودرو حاکم بود و البته زمزمه‌هایی مبنی بر گرانی خودرو در سال 94 می‌شنیدند، در واپسین روزهای سال 93 وارد بازار شده و خرید کردند، اما برخی دیگر نیز به انتظار آمدن خودروسازان خارجی و تغییر در شرایط موجود در بازار، دست نگاه داشتند و خریدهای خود را به سال جاری موکول کردند، این در حالی است که اکنون در هفته پایانی فروردین ماه، خودروسازان وارد عمل شده و خودرو را گران کرده‌اند.
گرانی خودرو در حالی در بازار رقم خورده است که بسیاری از مشتریان انتظار سرعت عمل خودروسازان را در افزایش قیمت نداشتند و به همین دلیل، افزایش یکباره قیمت خودرو، آن‌هم اندکی بیش از مصوبات و حساب و کتاب‌هایی که مبنی بر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سوی برخی خودروسازان و نمایندگان آنها صورت گرفته، مشتریان را شوکه کرده است.
بررسی‌های میدانی در بازار حکایت از آن دارد که به محض آغاز گرانی رسمی خودرو در سال 94 که با افزایش قیمت از سوی خودروسازان در نمایندگی‌های فروش رقم خورده، بازار آزاد نیز بیکار ننشسته و گرانی را به مفهوم دیگری رقم زده است؛ به این معنا که بازار آزاد قیمت خودروها را به نرخی دیگری و با حاشیه بالا نسبت به نمایندگی‌ها رقم زده است و وقتی مشتری، جویای گرانی می‌شود، می‌گویند نرخ‌ها به دلایل مختلفی از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است، در حالی که قیمت آنی نیست که باید باشد.
یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید: اواسط هفته قبل که خودروسازان به صورت رسمی، گرانی خودرو را رقم زدند و به بهانه افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و حق بیمه شخص ثالث و عوارض شماره‌گذاری قیمت را افزایش داده‌اند، بازار واکنش نشان داده و مردم هم که فروشنده خودرو هستند، به هر حال به دلیل همین افزایش رسمی قیمت، خودروی خود را گران‌تر می‌فروشند.
وی می‌افزاید: اکنون قیمت انواع خودرو در بازار با تکانه قیمتی 200 تا 7 میلیون تومان بسته به نوع خودرو و قیمت آن، افزایش را تجربه می‌کند، این در حالی است که وقتی گرانی از سوی دولت، به بازار دیکته می‌شود، بازار نیز با درصدی افزایش این گرانی را اعمال می‌کند، ضمن اینکه بالاخره تا بازار کنترل شود، چند روزی مشتریان متضرر هم می‌شوند.
این فعال بازار خودرو می‌گوید: یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده که به کمترین نرخ خودرو که حدود 20 میلیون تومان است، اضافه شود، چیزی حدود 200 هزار تومان می‌شود، این گرانی رسمی از سوی نمایندگی‌ها است، در حالی که در بازار آزاد همین گرانی گاه به 300 تا 400 هزار تومان هم نسبت به قیمت قبل از عید می‌رسد. بنابراین خودرویی که به عنوان مثال 50 میلیون تومان قیمت دارد، با احتساب این گرانی، از سوی نمایندگی 500 هزار تومان می‌شود، در حالی که در بازار آزاد گاه اختلاف به 700 هزار تا یک میلیون تومان هم می‌رسد.
نرخ‌های جدید در حالی از سوی نمایندگی‌ها و فروشندگان بازار خودرو اعمال می‌شود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت می‌گوید که این شورا تنها دستورالعمل قیمتی را تعیین می‌کند و نظارت بر اعمال نرخ‌ها بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات است، بنابراین اگر خودروسازی تخلف کند، به طور قطع با آن برخورد می‌شود.
این گفته شیوا در حالی مطرح می‌شود که اکنون در بازار آزاد، شرایط به گونه‌ای است که نظارت زیادی بر بازار وجود ندارد و بنابراین خودرو آنگونه که می‌خواهند، نرخ‌گذاری می‌شود.
گرانی خودروهای داخلی در حالی است که روح‌اله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس روز 19 فروردین (چهارشنبه هفته گذشته) در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در جلسه روز سه‌شنبه (18 فروردین) با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا مقرر شد قیمت خودرو در سال جاری افزایش نداشته باشد.