kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مطرح کرد

بخش خصوصی و دولتی 2 عامل افزایش قیمت پرتقال در نوروز

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص افزایش قیمت پرتقال در نوروز گفت: بخش خصوصی با ذخیره پرتقال با کیفیت با قیمت 6هزار تومان و وزارت جهاد کشاورزی با خرید پرتقال بی‌کیفیت باعث افزایش قیمت پرتقال در بازار شدند.

حسین مهاجران در گفت‌وگو با میزان در خصوص افزایش قیمت پرتقال گفت: سال گذشته به علت برف شدید، خسارات جدی به محصولات کشاورزی و پرتقال وارد آمد و پرتقال کافی ذخیره نشد اما جالب اینکه وزارت جهاد کشاورزی طی سال گذشته معتقد بود که ذخیره پرتقال کافی و جوابگوی نیاز شب عید است به همین دلیل واردات انجام نشد.
وی ادامه داد: متاسفانه ذخایر وزارت جهاد کشاورزی بی‌کیفیت بود و پرتقال درجه سه به بازار عرضه شد از طرفی بخش خصوصی هم بهترین پرتقال‌ها (از ساری و بهشهر) را که با قیمت دو هزار تومان از روی درخت خریداری و انبار کرده و منتظر چنین روزهایی بودند با قیمت 6 هزار و 500 تومان وارد بازار کردند.
به گفته مهاجران، وزارت جهاد کشاورزی هم میوه‌های روی دست مانده را با قیمت 1200 تومان جمع‌آوری و با قیمت 2900 وارد بازار کرد و به عبارتی هم بخش خصوصی و هم وزارت جهاد کشاورزی تجارت کردند و تنظیم بازار به معنای کامل از بین رفت.
رئيس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به وضعیت در حال حاضر میوه در بازار گفت: میوه‌های اصلی از قبیل سیب، کیوی، پرتقال، خیار و موز که محصولات پرمصرفی هستند به اندازه کافی در بازار وجود دارد.
وی افزود: قیمت سیب نسبت به قبل از عید کاهش یافته، کیوی راکد مانده و موز نسبت به دو هفته قبل از عید که به 6 هزار تومان هم رسیده بود در حال حاضر به 4 هزار تومان رسیده است.
مهاجران ادامه داد: خیار هم که تا 4 هزار تومان در عید رسیده بود در حال حاضر تا 2500 تومان کاهش یافته است.
این در حالی است که ابوالقاسم حسن‌پور، مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نبود نظارت کافی بر قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های متولی و مشکلات محدودیت‌های توزیع و حمل و نقل این محصول در بازار به دلیل شرایط جوی و شلوغی جاده‌ها را از عوامل اصلی گرانی پرتقال در ایام نوروز و شب عید می‌داند.
وی به ایسنا گفت که تولید یک میلیون و 950 هزار تنی پرتقال که تنها 10 هزار تن آن در سال گذشته صادر شد آن قدر کافی بود که همچنان نیز بازار کشور مملو از پرتقال باشد و هیچ مشکلی از نظر تولید و تامین این محصول وجود نداشته باشد.
حسن‌پور معتقد است: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پرتقال درجه یک حدود 4000 تا 5000 تومان است و دستگاه‌های نظارتی باید با قیمت‌های بالاتر از آن برخورد کنند.
گفتنی قیمت پرتقال در ایام تعطیلات نوروزی در برخی از مناطق تهران بالای 10 هزار تومان به فروش می‌رسید.
مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی همچنان معتقد است که برخی از سال گذشته تاکنون همواره با جوسازی نادرست به دنبال واردات پرتقال و دیگر میوه‌ها هستند اما وزارت جهاد کشاورزی با تمام قدرت در مقابل آنها ایستاده است و اجازه واردات این محصولات را نمی‌دهد که البته واردات محدود پیله‌وری پرتقال از طریق مرزنشینان استان‌های غربی نیز نادرست بوده و نباید انجام می‌شد.