kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

وزیر دفاع یونان: خروج آتن از یورو یعنی خروج پی‌درپی سایر اعضا

وزیر دفاع یونان تلویحا هشدار داده اگر کشورش از منطقه یورو خارج شود در نهایت این مسئله به فروپاشی یورو منجر خواهد شد.

پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان تأکید کرد اگر یونان به عضویت خود در گروه یورو پایان دهد، طولی نخواهد کشید که اسپانیا و ایتالیا و پس از مدتی حتی آلمان نیز گام در مسیری که یونان گذاشته است، خواهند گذاشت؛ بنابراین لازم است که راه‌حلی برای مشکل یونان در منطقه یورو پیدا شود اما این راه حل نباید به معنای آن باشد که یونان همچنان برای بازپرداخت بدهی‌های خود در تنگنا قرار داشته باشد.
وزیر دفاع یونان تأکید کرد: کشورش به هیچ‌وجه به یک طرح حمایتی دیگر نیاز ندارد بلکه به یک تخفیف ویژه شبیه به آن چه آلمان در سال ۱۹۵۳ در کنفرانس لندن برای رهایی از بدهی‌های دولتی سنگین خود از آن بهره‌مند شد، نیاز دارد.
وی همچنین دولت آلمان را به دخالت در امور داخلی یونان متهم و تأکید کرد: من احساس می‌کنم که آلمان می‌خواهد ما را در تنگنا قرار دهد و ما را از منطقه یورو بیرون براند.
همزمان با هشدار وزیر دفاع یونان نسبت به تبعات خروج آتن از یورو «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا نیز در دیدار با «الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر یونان گفت: اتحادیه اروپا اصلا از روند مذاکرات رضایت ندارد. گمان نمی‌کنم که طرف‌های مذاکره‌کننده پیشرفت چشمگیری داشته باشند. دولت تجدید آتن به رهبری حزب سیریزا پس از روی کار آمدن در ژانویه امسال توانست تا بازپرداخت وام بین‌المللی خود را برای چهار ماه دیگر تمدید کند ولی معلوم نیست بعد از چهار ماه قرار است چه معجزه‌ای اتفاق بیفتد. سرسخت‌ترین منتقد یونان، آلمان است و «وولفگانگ شوبل»، وزیر دارایی آلمان در اظهاراتی نسبت به هدر رفتن زمان و وقوع هرج و مرج هشدار داده و گفته است که بحران بدهی‌ها می‌تواند نهایتاً به خروج یونان از حوزه یورو منتهی شود.