kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹

تظاهرات گسترده دانشجویان در ویسکانسین در اعتراض به «قتل‌های بی‌محاکمه»

هزاران دانش آموز و دانشجو در اعتراض به کشتار هدفمند و بدون محاکمه سیاهان آمریکا به دست پلیس این کشور در ویسکانسین آمریکا تظاهرات کردند.


جمعه گذشته بود که خبر کشته شدن یک سیاه پوست دیگر توسط پلیس سفیدپوست آمریکا این بار در شهر مدیسون ایالت ویسکانسین منتشر شد. پلیس این شهر با تایید خبر کشته شدن این جوان ۱۹ ساله ادعا کرد که او مسلح بود و ابتدا به پلیس تیراندازی کرد ادعایی که به سرعت از سوی خانواده این جوان سیاه پوست رد شد. مادر این جوان  اعلام کرد که نیروهای پلیس اجازه نداده‌اند او جنازه پسرش را ببیند. چندی بعد خبر رسید پلیس نیز مسلح بودن این نوجوان را تکذیب کرده است!
قتل این نوجوان سیاه پوست چند روز پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که مامور پلیسی را که مایکل براون نوجوان سیاه پوست در فرگوسن را به قتل رسانده، محاکمه نخواهد کرد!
انتشار خبر کشته شدن «تونی رابینسون» ۱۹ساله بار دیگر اعتراضات  به نژادپرستی در آمریکا  را این بار در شهر مدیسون  ایالت ویسکانسین شعله‌ور کرد. طی چهار روز گذشته در این شهر مردم در اعتراض به این قتل به خیابان‌ها ریخته و علیه نژادپرستی دستگاه قضایی آمریکا شعار دادند.
دوشنبه نیز هزاران دانش آموز و دانشجو در ویسکانسین با سر دادن شعارها و در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی نسبت به رفتار خشونت آمیز و نژاد پرستانه پلیس آمریکا نسبت به سیاه پوستان به شدت اعتراض کردند.
یکی از اعضای خانواده تونی رابینسون در این باره تاکید کرد: «شاید آمریکایی‌ها به صورت تئوری از حقوق مساوی برخوردار باشند، ولی در عمل شاهد چیز دیگری هستیم. من از همه می‌خواهم تا فارغ از نژاد از این تظاهرات اعتراض آمیز حمایت کنند چرا که این یک مسئله کاملا جهانی است.»
دانشجویان و دانش‌آموزان با ورود به ساختمان ایالتی در ویسکانسین نسبت به این قتل اعتراض کردند و فریاد زدند «جان سیاهان نیز ارزش دارد» و«تا عدالت برقرار نشود صلحی در میان نخواهد بود.»
هنوز دادگاه رسیدگی به پرونده قتل این جوان سیاه پوست تشکیل نشده اما با توجه به تجربه‌های قبلی امکان تبرئه عامل قتل این جوان بسیار زیاد است.
هر چند پلیسی که عامل قتل مایکل براون بود از اتهام قتل تبرئه شد. اما اعتراضات مردم آمریکا به این حادثه که چند ماه ادامه داشت نشان داد مردم این کشور در برابر نژادپرستی و بی‌عدالتی ساکت نمی‌مانند. بر همین اساس انتظار می‌رود قتل این جوان سیاه پوست در ویسکانسین عاملی باشد برای از سرگیری مجدد اعتراضات ضد نژادپرستی.
قتل یک جوان دیگر!
از سوی دیگر دیروز سه‌شنبه رسانه‌ها از کشته شدن یک سیاه‌پوست دیگر در تیراندازی پلیس سفیدپوست آمریکایی این بار در شهر آتلانتا خبر دادند. «آنتونی هیلز» 27 ساله در حالی که در منزل خود بود با تیراندازی پلیس کشته شد. منابع خبری گزارش دادند که او در زمان تیراندازی پلیس غیرمسلح بود.این جدیدترین جنایت علیه سیاهان آمریکا به شمار می‌رود.