kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
پیام رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص)

تنگه هرمز اهرم تحریم در برابر تحریم

نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی بعد از سه روز در جنوب کشور، دریای عمان و تنگه هرمز پایان یافت که آمریکایی‌ها بیش از همه به اهمیت پیام این رزمایش واقف هستند.

سرویس سیاسی-

 آلبوکرک دريادار مهاجم پرتغالي به اقيانوس هند و خليج فارس، معتقد بود که هر دولتي بر سه تنگه باب المندب، هرمز و مالاکا تسلط داشته باشد بر جهان مسلط خواهد بود. اين نظريه تا امروز همچنان معتبر است. در ميان سه تنگه مذکور، تنگه هرمز در مرکز قرار گرفته و تسلط بر اين تنگه به مفهوم تسلط بر دو تنگه ديگر خواهد بود.
روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت خام که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط نفت‌کش‌ها و نزدیک به یک سوم کل عرضه جهانی نفت است، از این تنگه می‌گذرد. حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد. بیشتر این نفت به بازارهای آسیا، ایالات متحده و اروپای غربی می‌رود و ۷۵ درصد نفت خام ژاپن از این مسیر وارد می‌شود. بیشتر صادرات نفت خام در مسیرهای بسیار طولانی از طریق نفت‌کش‌های بسیار بزرگ انجام می‌شود که توانایی حمل بیش از دو میلیون بشکه در هر سفر دارند. اینها بخشی از دلایل اهمیت استراتژیک تنگه هرمز هستند. در چنین وضعیتی، بستن تنگه هرمز به مثابه کابوسی برای آمریکا و اقتصاد جهانی است.
فارغ از تاثیرات مهلک بسته شدن گلوگاه انرژی جهان، آنچه بیش از همه اهمیت دارد تاثیرات به چالش کشیده شدن هژمونی آمریکایی‌هاست. موضوعی که اگرچه در برخی میدان‌های دیگر عملاً اتفاق افتاده اما می‌تواند تنگه هرمز را به گورستان ابرقدرت آمریکا تبدیل کند.
اما مسئله‌ای که در این میان مطرح است، توانایی جمهوری اسلامی از گزینه‌هایی است که می‌تواند پاسخی به تحریم‌های ظالمانه غرب باشد. غربی‌ها و در راس آن آمریکا، فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کشورمان را تبدیل به یک پرونده سیاسی کرده و از اهرم تحریم در این منازعه برای رسیدن به اهداف سلطه طلبانه خود استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی و در حالی که جمهوری اسلامی عملا توانایی انجام این کار را دارد، چرا نباید تنگه هرمز را به عنوان اقدامی متقابل در برابر تحریم‌های غرب ببندد؟ اگر کشورهای غربی با استفاده از اهرم‌های خود در فروش نفت و اقتصاد کشور اخلال ایجاد کرده‌اند، چه دلیلی دارد که ایران اجازه دهد دیگران به راحتی به انرژی دسترسی داشته باشند؟ مردم از خود می‌پرسند چرا نباید از تمام اهرم‌هایی که در دست داریم علیه دشمن استفاده کنیم؟ رزمایش پیامبر اعظم(ص) 9 که روز گذشته در جنوب کشور پایان یافت، تمرینی عملی در این خصوص بود که آمریکایی‌ها پیش از همه پیام واضح و روشن آن را دریافت کردند که استفاده از گزینه تحریم بدون هزینه هم نیست و می‌تواند مخاطرات خاص خود را داشته باشد.
آخرین روز رزمایش
در آخرین روز از نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) که با شرکت بخشی از یگان‌های نیروهای دریایی، زمینی و هوافضای سپاه در تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار شد یک سلاح جدید راهبردی به‌ کارگرفته شده و به سازمان دفاع دریایی سپاه افزوده شد.
در ادامه دومین روز برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران در منطقه سیریک و جاسک سلاح‌های پرنده شناسایی و بدون سرنشین آرپی‌اچ مورد آزمایش قرار گرفت. این پرنده با برد پروازی 14 کیلومتر قادر است در روز و شب با دوربین‌های ترمال و مرئی خود تصویربرداری کند.
موشک کروز بدون موتور جمرات نیز یکی دیگر از سلاح‌هایی است که در این رزمایش از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران مورد آزمایش قرار گرفت.
همچنین مین کنار جاده‌ای رمیت و بمب‌های خوشه‌ای قاطع نیز مورد آزمایش قرار گرفت. سلاح قاطع قابلیت شلیک با موشک‌های برجسته را دارد.
مین کنار جاده «رمیت» نیز قادر است با دقت سانتیمتر توانایی نفوذ و انهدام در زره با قطر بیش از 50 سانتیمتر را داراست.
« صیاد» از دیگر سلاح‌هایی است که در جریان دومین روز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) مورد آزمایش قرار گرفت. صیاد مین جهنده‌ای است که تا ارتفاع 15 متر از زمین بلند شده و منفجر می‌شود.
همچنین سلاح‌های « واصل» و «خیبر « از دیگر سلاح‌های آزمایش شده در رزمایش بود. «واصل» توانایی پرتاب مواد انفجاری بیش از 100 متر به جلو را دارد. قدرت انفجار سلاح «خیبر» نیز بیش از دو برابر قدرت انفجار تی‌ان‌تی است.
 در ادامه از تیربار چرخشی شش لول «نصیر» و تیر بار سه لول چرخشی آصف از دیگر سلاح‌های آزمایش شده در دومین روز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران رونمایی شد.
همچنین در این رزمایش تک تیرانداز «آرش» و تک‌تیرانداز «سیاوش» مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایش‌های ربات‌های شناسایی و ربات‌های مسلحی نیز از دیگر برنامه‌های دومین روز این رزمایش بود.
ربات شناسایی دارای برد تا عمق 50 کیلومتری خاک دشمن است. ربات مسلح نیز مجهز به تیربار 7/62 است. این ربات قابلیت انهدام اهداف را دارد.
سلاح «حامی» یکی دیگر از سلاح‌های آزمایش شده در رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) بود. این سلاح تیرباری هوشمند با کالیبر 12/7 است.
همچنین دیوار مولتی‌سلول از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران مورد آزمایش قرار گرفت. این دیوار قابلیت نصب در یک ساعت را داراست و قدرت نفوذ گلوله‌های مختلف از جمله آرپی‌جی را کاهش می‌دهد.
به کارگیری سلاح جدید
 راهبردی علیه تهدیدات آمریکا
دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در حاشیه رزمایش گفت: نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با به کارگیری یک سلاح جدید راهبردی پایان یافت.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون قابلیت‌ها و توانمندی‌های این سلاح جدید صرفا به گفتن این جمله اکتفا کرد: ورود این سلاح جدید نقش بسیار تعیین کننده‌ای در افزایش قدرت دریایی ما برای مقابله با تهدیدات علیه انقلاب اسلامی و بطور مشخص شیطان بزرگ آمریکا دارد.
اقتدار ما تهدیدکنندگان ایران را نابود می‌کند
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه برگزاری روز دوم این رزمایش در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دفاعی که در این رزمایش تمرین کردیم دفاع هوشمند و با استفاده از پدافند غیرعامل در سطح زمین رزمایش بود.
وی افزود: یگان‌هایی که در این رزمایش عمل می‌کردند بدون هیچگونه حرکتی در زمین مخفی بودند و دشمن به هیچ وجه نمی‌تواند نیروهای ما را کشف و رصد کند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: پیام ما به دوستان صلح و امنیت و به کسانی که فکر تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را دارند این است که بدانند اقتدار ما آنها را نابود می‌کند.
ابلاغ سلام فرمانده کل قوا به برگزارکنندگان رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه
سردار محمد شیرازی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری پیامی خطاب به فرماندهان و رزمندگان شرکت‌کننده در رزمایش پیامبر اعظم (ص)۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه کردند.
گفتنی است نهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه به مدت 3 روز( از روز چهار شنبه  تا جمعه گذشته) در تنگه هرمز و آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار و طی آن بخشی از تجهیزات و تاکتیک‌های نوین عملیاتی در حوزه دریا، زمین، ساحل و موشکی توسط رزمندگان سپاه اسلام بکارگیری و مورد اجرا قرار گرفت.