kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
روحانی:

تورم بهمن ماه صفر بود!

رئیس‌جمهور در همایش روز ملی مهندس تورم بهمن ماه را صفر اعلام کرد!


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش روز ملی مهندس که روز گذشته در برج میلاد برگزار شد، گفت:  اینکه می‌گویند ایران در این راستا مخفی‌کاری کرده، دروغ بزرگی است. ما اول برای اخذ تکنولوژی به سراغ اروپایی‌ها رفتیم. اگر می‌خواستیم مخفی‌کاری کنیم، در تصمیممان این مسائل را با یک کشور غربی مطرح نمی‌کردیم. این‌که ما چنین موضوعی را با آنها مطرح کردیم نشان می‌دهد که ما چیزی را مخفی نکردیم.
وی با بیان اینکه بخش بزرگی از افتخارات از جمله فناوری‌های نوین ما مرهون تلاش و خدمات مهندسین ماست به افتخارات کشورمان در مسائل مربوط به هوافضا و دستاوردهای ماهواره‌ایمان اشاره و خاطرنشان کرد: باید اینجا مسائل سیاسی را کنار بگذاریم. کار سیاسی مربوط به انتخابات است. در علم و فناوری و افتخارات ملی این خط و آن خط و این جناح و آن جناج فرقی نمی‌کند. مهندسین راست و چپ ما کنار هم سانتریفیوژها را راه انداختند.
دیپلمات‌های ما افتخار کشور هستند
روحانی در ادامه با تأکید دوباره بر مسائل هسته‌ای، اظهار داشت: ما در مسیر هسته‌ای هستیم و هنوز زود است تا قضاوتی داشته باشیم، اما به هر ترتیب دیپلمات‌های ما در میدانی رفتند که بزرگ‌ترین قدرت‌ها در آن حضور دارند و ما در مورد مسائل فنی و حقوقی و سیاسی با آنها حرف می‌زنیم و تاریخ شهادت می‌دهد که ما دست کمی از دنیا نداریم.
وی با بیان اینکه ما هماوردی‌های خوبی داریم و در میدان رقابت موفق هستیم،‌ افزود: در مذاکرات چه ما موفق شویم و به توافق برسیم و چه این‌طور نشود دیپلمات‌های ما افتخار کشور ما هستند. همان‌طور که مهندسین ما در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند.
به گزارش ایسنا، روحانی در این همایش همچنین اظهار کرد: دولت یازدهم تا امروز هر کجا موفق بوده به دلیل حمایت، حضور و تلاش مردم، فرهیختگان و حمایت مقام معظم رهبری بوده است و همه اینها در موفقیت ما دست به دست هم داده‌اند.
تورم بهمن‌ماه صفر بود
وی در ادامه گفت: آنها که با اقتصاد سروکار دارند می‌دانند ماه بهمن و اسفند دو ماهی است که بیشترین تورم در طول 12 ماه را داراست و ما سال گذشته تورم بهمن و اسفند را خیلی پایین آوردیم بطوریکه تورم بهمن‌ماه 5.5 درصد بود. این در حالی است که با توجه به جلسات اقتصادی با حضور اقتصاددان‌ها، که هر هفته دو بار من در این جلسات حضور پیدا می‌کنم، این موضوع مورد توجه قرار گرفت و مرکز آمار دیروز این موضوع را اعلام کرد که تورم ما در ماه بهمن امسال صفر بود و این اولین بار است که تورم بهمن‌ماه صفر اعلام می‌شود.
 روحانی اضافه کرد: در حال حاضر ما در زمینه ‌آب و محیط زیست مشکل داریم و مهندسین می‌توانند در این راستا نقش خود را ایفا کنند. این دولت در خوزستان و سیستان و بلوچستان و استان‌های غربی کار بزرگی را آغاز کرده و صدها هزار هکتار را زیر شبکه آبیاری مدرن خواهد برد و چنانچه ظرف یکی دو سال آینده شاهد تحول در خوزستان خواهیم بود.
باید از منافع زودگذر به خاطر منافع ملی بگذریم
وی با مورد توجه قرار دادن شرایط محیط زیستی در کشور و فاصله بین هوای تهران تا اهواز،‌گفت: به هر ترتیب روزهایی هوای ما مشکل دارد در حالی که مردم زندگی سالم می‌خواهند. اگر ابولا هم وجود داشته باشد باید با آن مبارزه کنیم و نمی‌شود به آن فقط نگاه کرد. آیا در جایی که ریزگرد وجود دارد باید دست روی دست بگذاریم؟ شاید مهندسین ما بتوانند استفاده از ماسک‌هایی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانیم مشکلات زندگی مردم را کمتر کنیم. بالاخره این خاک یا در کشور ما یا درکشور دیگر بلند می‌شود و حل این موضوع زمان می‌برد. هم‌اکنون یکی از بحث‌های ما با عراق همین مسئله ریزگردهاست و به هر ترتیب مهندسین یک کشور دیگر برای عراق و ایران مشکل درست کرده‌اند و آنقدر سد ساختند که برای کشور ما نیز مشکل ایجاد شد.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: بعضی جاها باید از منافع زودگذر به خاطر منافع ملی، نظام، کشور و آینده‌مان بگذریم.
منابع مالی راه‌آهن سریع‌السیر تهران
به اصفهان نهایی شده است
وی همچنین با اشاره به خدمات مهندسان در بخش راهسازی، گفت: تمامی منابع مالی راه‌آهن سریع‌السیر تهران به اصفهان نهایی شده و ان‌شاءالله قطار سریع‌السیر تهران به اصفهان کارش را به سرعت شروع می‌کند.
رئیس‌جمهور نقش مهندسین در موضوع اقتصاد مقاومتی را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در این راستا توسعه صادرات غیرنفتی باید مدنظر قرار بگیرد. ضمن اینکه باید گفت در این ده ماهه صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال گذشته نزدیک به 25 درصد بود و این کار بسیار ارزشمندی است.
گفتنی است، این همایش که به همت جامعه اسلامی مهندسین برگزار  شد، تمبر یادبود این همایش توسط رئیس جمهور رونمایی و به 22 نفر از منتخبان این جامعه نیز لوح تقدیر اهدا شد .