kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
وزیر کشور:

گردش مالی قاچاق مواد مخدر سالانه 20 هزار میلیارد تومان است

وزیر کشور با اشاره به گردش سالانه ۲۰هزار میلیارد تومان به دنبال قاچاق مواد مخدر تاکید کرد: بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست سراسری رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در جامعه، مواد مخدر را یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بزرگترین دغدغه مردم بحث اعتیاد و مواد مخدر و گرچه آمار یک و نیم میلیون نفری معتادان کشور تنها یک و نیم درصد از جمعیت ایران را شامل می‌شود، ولی اثرات آن باعث شده تا اعتیاد رتبه اول نگرانی‌های مردم را به خود اختصاص دهد.
وی سرقت، طلاق، شرارت و بسیاری از جرم‌های دیگر را مرتبط با موضوع  اعتیاد دانست و افزود: درحال حاضر بیش از ۴۵ درصد زندانیان کشور مرتبط با مواد مخدر هستند و چهل درصد از سرقت‌ها به دنبال موضوع اعتیاد در کشور رخ می‌دهد. رحمانی فضلی با اشاره به گردش مالی قاچاق مواد مخدر در کشور گفت: سالانه در حوزه مصرف مواد مخدر در کشورمان ۱۰ هزار میلیارد تومان پول به گردش درمی‌آید و معادل این گردش مالی نیز در ترانزیت مواد مخدر رخ می‌دهد. از این رو گردش مالی سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در مواد مخدر معادل دو سوم بودجه عمرانی کشور است.
وی با تأکید براینکه گردش مالی قاچاق مواد مخدر باعث اعمال قدرت قاچاقچیان در حوزه سیاست نیز می‌شود، افزود: باید توجه داشت که بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود. رحمانی فضلی ادامه داد: همچنین در ۵ استان خط مقدم در موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر مقرر شد تا استانداران، فرماندهان ناجا و دادستان‌ها جلسات مشترکی را با یکدیگر برگزار کنند و در سال آینده این ۵ استان برای متمرکز شدن جغرافیای عملیات‌ها قرار گرفته و در اولویت بودجه‌ای قرار گیرند.
به گزارش تسنیم، وی در پایان  خاطرنشان کرد: همچنین از رئیس پلیس کشور تقاضا دارم تا مسئله مواد مخدر را به عنوان یک بحران مورد بررسی قرار داده تا طبق ماده ۱۰ و ۱۲، بودجه بحران را به این حوزه اختصاص دهیم. همچنین در سال آینده قرار است تا هزینه خرید تجهیزات الکترونیکی و دوربین‌ها در استان‌های شرقی کشور از این بودجه بحران تأمین شود.