kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
اسنودن فاش کرد

جاسوسی مشترک آمریکا و انگلیس از میلیون‌ها مشترک موبایل در جهان

انتشار اسناد تازه‌ای از سوی ادوارد اسنودن در مورد هک شدن سیم کارت‌های ده‌ها اپراتور در سراسر جهان، نشان می‌دهد که انگلیس و آمریکا از میلیون‌ها تلفن همراه در سراسر جهان و از جمله ایران جاسوسی کرده‌اند.

براساس اسناد جدید منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن، مامور فراری سیا دولت انگلیس در همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا، شبکه‌های یک شرکت هلندی را برای سرقت کدهایی که به دو دولت اجازه می‌دهد تا از تلفن‌های همراه سراسر جهان شنود کنند، هک کرده است.  پایگاه خبری «فوربس» و «اینترسپت» در این زمینه گزارش داده‌اند که، دو سازمان «آژانس امنیت ملی آمریکا» و «ستاد ارتباطات دولت انگلیس» با هک کردن شرکت هلندی (Gematlo) بزرگترین سازنده سیم کارت در دنیا و سرقت کدهای رمزگذاری سیم‌کارت‌ها توانسته‌اند از سال 2010 به بعد مکالمات میلیون‌ها مشترک موبایل در سراسر جهان را شنود کنند. این دو سازمان جاسوسی با در دست گرفتن کنترل ایمیل‌های کارکنان این شرکت هلندی به کلیدهای رمزگذاری مورد استفاده در سیم‌کارت‌ها دست یافته و تمامی پیام‌ها، تماس‌ها و داده‌های اینترنتی رد وبدل شده را سرقت کرده‌اند.
فهرست اپراتورهای مخابراتی که بدین شکل هدف قرار گرفته‌اند بسیار متنوع و وسیع است و در میان آنها اپراتورهای بزرگ آمریکایی، اروپایی، آسیایی و چینی وجود دارد.
بر اساس گزارش سایت «اینترسپت» جاسوسان ستاد ارتباطات دولت انگلیس از سال 2010 در قالب یک واحد اختصاصی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و خرابکاری در کلیه شرکت‌های مخابراتی هدف و سرقت اطلاعات ارتباطات آنها بوده‌اند. آنها ایمیل‌های کارکنان شرکت‌های بزرگ مخابراتی مانند «هواوی» و موسسات سخت‌افزاری سازنده تلفن همراه را هم هک کرده و از آنها جاسوسی کرده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «اریکسون» و«نوکیا» اشاره کرد.
جاسوسان آمریکایی و انگلیسی بعد از دسترسی به ایمیل‌های هدف، آنها را جستجو می‌کردند تا اطلاعاتی در مورد کلیدهای رمزگذاری سیم‌کارت‌ها بیابند. براساس  یک سند مربوط به سال 2009، آژانس امنیت ملی آمریکا در هر ثانیه 22 میلیون کلید رمزگذاری داده‌های همراه را سرقت کرده و پیش‌بینی شده این رقم در سال‌های بعد به 50 میلیون مورد در ثانیه افزایش یابد.بر اساس اسناد افشا شده، در سه ماهه اول سال 2010 دولت انگلیس با موفقیت از کلیدهای سرقت شده برای استراق سمع مکالمات کاربران اپراتورهای مختلف تلفن همراه در ایران، افغانستان، یمن، صربستان، ایسلند و تاجیکستان بهره گرفته است.