kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

رونق اقتصاد بحران زده غرب مأموریت دیگر داعش

واشنگتن با نام «مبارزه با تروریسم و داعش» و در اقدامی بی‌سابقه، صادرات گسترده پهپاد به متحدان خود در خاورمیانه را در دستور کار قرار داد.


به گزارش خبرگزاری فارس، پس از امضای یک قرارداد تسلیحاتی هفت‌میلیارد دلاری میان پاریس و قاهره برای آنچه «مبارزه با داعش در مصر و لیبی»، عنوان شده، روز سه‌شنبه روزنامه «واشنگتن پست» فاش کرد که واشنگتن قصد دارد تحت چارچوب «راهبرد مبارزه با تروریسم» پهپادهای مسلح و جنگی را به کشورهای متحد در خاورمیانه بفروشد. فروش این پهپادها میلیاردها دلار از کشورهای مرتجع عرب را روانه آمریکا می‌کند و به اقتصاد آسیب دیده این کشور رونقی دوباره می‌بخشد. پیش از این کارشناسان بی‌طرف غربی، داعش را برای کارخانه‌های تسلیحاتی غربی به مثابه یک «گنج» تشبیه کرده بودند.
گروه تروریستی داعش که توسط دستگاه‌های اطلاعاتی غربی و صهیونیستی ایجاد شده، صد درصد اهداف و منابع غرب را تامین کرده و می‌کند. رونق بخشیدن به بازارهای تسلیحاتی آمریکا و اروپا در خاورمیانه تنها یکی از ماموریت‌های محوری این گروه تروریستی است.
ایالات متحده طی 15 سال گذشته از پهپاد در کشورهای سومالی، پاکستان، افغانستان و یمن استفاده کرده است. در حملات این پهپادها، بسیاری از مردم بی‌گناه جان باخته‌اند. این برای نخستین بار است که آمریکا اقدام به صادر کردن پهپاد می‌کند.
 قطر، بازار بعدی
خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده که دولت فرانسه پس از عقد قرارداد تسلیحاتی 7 میلیارد دلاری با مصر که دوشنبه به امضای نمایندگان دو کشور رسید، قصد دارد به کشور قطر نیز 36 فروند جنگنده رافائل به ارزش 2 میلیارد و 720 میلیون دلار بفروشد. به گفته یک مقام فرانسوی، مذاکرات دوحه و پاریس در این مورد، وارد مراحل نهایی شده است. قطر همچنین قصد دارد یک سیستم راداری به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلار خریداری کند.
در ارتباط با نیاز غرب و آمریکا به داعش برای رسیدن به منافع‌شان، «احمد السیوفی» تحلیلگر موسسه الاهرام مصر به خبرنگار مهر گفت: «داعش یک شرکت تجاری و حاصل توافق آمریکا با برخی از کشورهای منطقه با هدف رسیدن به برخی اهداف تشکیل شده است.»
وی افزود: «یکی از این اهداف، جلوگیری از گسترش مذهب تشیع در منطقه و هدف دیگر، مقدمات حضور دائم آمریکا در منطقه است.»
به گفته این کارشناس مصری، از دیگر اهداف تشکیل گروه‌هایی مثل داعش، سودهای فراوانی است که از طریق فروش سلاح به تروریست‌ها و به کشورهای منطقه عاید غرب می‌شود.
اسلام هراسی، جنگ مذهبی، تخریب چهره‌ اسلام، تضعیف و تحریف اسلام و... از دیگر اهداف تکفیری‌های داعش است. اهدافی که غرب شاید قرن‌هاست به دنبال آنها بوده است.