kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱

نخست‌وزیر جدید یونان: در برابر اخاذی‌های اتحادیه اروپا تسلیم نخواهم شد

نخست وزیر جدید یونان در واکنش به ضرب‌الاجل وزرای دارایی اتحادیه اروپا گفت این کشور در برابر «فشارهای روانی» و «اخاذی اروپا» تسلیم نخواهد شد.


منطقه یورو به نخست وزیر یونان تا جمعه (فردا) اولتیماتوم داده که یا شروط کمک مالی را بپذیرد یا اینکه یونان را تا ورطه بحران مالی پیش ببرد. اما به رغم شکست خوردن مذاکرات در بروکسل،«سیپراس» نخست وزیر یونان تاکید کرد: « ما به دنبال راهکار هستیم و نه مناقشه ما در برابر اخاذی‌ها که جنبه روانی دارد، تسلیم نخواهیم شد.»
وی با تاکید بر اینکه «کسی که پیشنهاد تمدید برنامه‌های اصلاحی و ریاضتی را می‌دهد وقت خود را به هدر داده است» این سیاست‌ها را «شکست خورده» ارزیابی کرده و گفت: «برای ما برنامه‌های ریاضتی سابق مرده است. این پیشنهاد که این برنامه‌ها را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم یک تناقض است. کسی که چنین ایده‌هایی را مطرح می‌کند وقت خود را به هدر می‌دهد.»
«سیپراس» در ادامه با رد اولتیماتوم گفت: «برای چنین اولتیماتومی نباید هیچ جایگاهی در اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. هیچ‌کس نمی تواند از ما درخواست کند راهی را ادامه دهیم که دولت ساماراس (دولت قبلی یونان) در آن متوقف شده است».
نخست وزیر یونان همچنین گفت: «ما در یورو باقی خواهیم ماند. اما ما این هدف را مانند دولت سابق این کشور با هزینه ضعیف‌تر‌ها محقق نمی‌کنیم.»
در آخرین دور مذاکرات میان یونان و وزرای دارایی ناحیه یورو بر سر بحران بدهی این کشور روز دوشنبه اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که بسته کمک مالی به شرط اجرای برنامه ریاضتی برای 6 ماه دیگر تمدید شود که طرف یونانی با این طرح مخالفت و آن را «غیر قابل قبول» خواند. با رد بسته ریاضتی اروپا وزیر دارایی هلند که ریاست این جلسه را بر عهده داشت تهدید کرد که یونان تا روز جمعه برای ارائه درخواست تمدید بسته مالی فرصت دارد در غیر این صورت تاریخ انقضای بسته مالی در پایان ماه فرا خواهد رسید. 
پیروزی «سیپراس» در انتخابات یونان رهبران اروپا را به وحشت انداخته است. برخی مقامات اروپایی پس از پیروزی این فرد که به شدت با سیاست‌های ریاضتی مخالف است اعلام کردند، اروپا منتظر یک زلزله اقتصادی و سیاسی باشد!